POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Skin life blog

Słońce

Wszystko, co musisz wiedzieć
o promieniach UV.

Ekspert

Michel Le Maitre Dermatolog, konsultant naukowy Vichy

Benjamin Bauquin Twórca Cocktail Me

Opalenizna jest efektem przedawkowania słońca

Czym jest „kapitał słoneczny”?

Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie mamy nieograniczonych rezerw „kapitału słonecznego” - w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Przez całe nasze życie nasza skóra stale gromadzi złe promieniowanie, aż osiągnie punkt, w którym nie może wchłonąć już więcej, czego skutki stają się widoczne, najpierw w postaci brązowych plam, zmarszczek lub przedwczesnych bruzd. Kiedy pojawiają się te zewnętrzne oznaki, oznacza to, że mamy tu do czynienia z prawdziwymi głębokimi uszkodzeniami.

Czy wszyscy reagują na promienie UV w taki sam sposób?

Niestety nie. Rodzimy się z różnymi fototypami skóry, które mają różne poziomy tolerancji dla ekspozycji na słońce. Osoby o skórze ciemnej, osoby ras mieszanych oraz osoby o skórze oliwkowej mają wyższe stężenie ciemnej melaniny, co daje im większą ochronę przed promieniowaniem UV, ale nie znaczy to, że nie potrzebują one korzystać z ochrony przeciwsłonecznej.

Czy opalenizna zawsze oznacza, że skóra została uszkodzona?

Tak. Opalenizna jest efektem przedawkowania słońca. Bezpośrednim skutkiem jest to, że skóra nagrzewa się i zaczyna się złuszczać, ale głębokie uszkodzenia są znacznie bardziej poważne. Komórki nie są w stanie naprawić się prawidłowo, prowadzi to do nieodwracalnego uszkodzenia.

Czy możliwe jest bezpiecznie opalanie?

Tylko jeśli stosujesz się do podstawowych zasad, unikając pory dnia, kiedy promienie słoneczne są najbardziej niebezpieczne oraz przestrzegając wskazówek ekspertów publikowanych na przykład przez Francuski Narodowy Instytut Profilaktyki i Edukacji w zakresie Zdrowia (INPES). Ważne jest również, aby chronić skórę za pomocą wysokiego filtra SPF, co najmniej 40. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie będzie to uniemożliwiać melaninie, która powoduje, że skóra jest opalona, pojawić się na powierzchni skóry. Inną korzyścią wyboru wysokiego filtra SPF jest fakt, że pozwala nam to opalać się bardzo powoli (bez poparzeń), co oznacza, że ​​opalenizna utrzyma się na skórze dłużej i nie zniknie, jak tylko wrócimy z urlopu. Wybieramy krem najbardziej dostosowany do naszej skóry.

Czy solarium pomoże mi opalić się szybciej?

Wcale nie! Wręcz przeciwnie: kabina do opalania emituje bardzo wysoką dawkę promieniowania UVA w bardzo krótkim czasie. Powoduje to utlenienie melaniny i daje wrażenie opalenizny po 15 minutach pod lampami, ale to nie jest trwałe opalanie i nie chroni skóry. Od lipca 2009 roku Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) sklasyfikowała promienie UV emitowane przez lampy stosowane w solariach jako rakotwórcze.

Czy niektóre produkty spożywcze pomogą mi uzyskać opaleniznę?

Oczywiście. Niektóre suplementy pomagają przygotować skórę przed opalaniem i podczas ekspozycji na słońce. Benjamin Bauquin radzi, aby „po prostu codziennie przez dwa tygodnie przed wyjściem na słońce spożywać antyutleniające karotenoidy, znane ze stymulowania produkcji melaniny i dzięki temu ułatwiające opalanie”. Te karotenoidy są obecne we wszystkich owocach i warzywach o jaskrawych kolorach, w tym w marchwi, mango, morelach, czerwonej papryce, truskawkach, czereśniach, dyniach, pomidorach i rzeżusze wodnej.„Im bardziej kolorowe owoce, tym są dojrzalsze i bogatsze w karotenoidy. Ostatnia perła mądrości: dla optymalnego wchłaniania beta-karotenu należałoby dodać odrobinę tłuszczu, jedząc kilka orzechów włoskich lub dodając kilka kropel oliwy z oliwek” - podsumowuje.

Szybkie i łatwe koktajle, aby przygotować skórę do opalania od Cocktail Me

Do szklanki 25cl wyciskamy sok z 3 młodych marchewek, ½ dojrzałego mango i 5 truskawek. Dekorujemy gałązką mięty. Najlepiej pić taki koktajl każdego ranka. Jeśli nie możesz dostać łatwo mango, po prostu zastąp je innym owocem lub warzywem w jasnym kolorze, które sam/a wybierzesz, takim jak pomidor.