POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Dieta bez nabiału - jakie może mieć konsekwencje dla Twojego organizmu?


Dawniej picie mleka i jedzenie sera białego było stałym elementem codziennego menu, a co więcej, tego typu praktyki żywieniowe zalecano szczególnie dzieciom. Dziś coraz więcej mówi się o prozdrowotnym wpływie diety bez nabiału. Zewsząd słychać głosy oskarżające produkty mleczne o uczulenia czy alergie. I chociaż szklanka mleka wciąż podawana jest w szkołach pierwszoklasistom, to ich rodzice nie są już tacy pewni, czy to aby na pewno zdrowe. Dowiedz się, jaka jest rola nabiału w organizmie i poznaj konsekwencje diety beznabiałowej.

Jaka jest rola nabiału w organizmie?

Nabiał to nazwa wspólna wszystkich produktów spożywczych zawierających w swoim składzie mleko bądź jego przetwory. Dlatego też za nabiał uznaje się zarówno sery żółte, twarogowe, homogenizowane, jak i kefiry, maślanki, jogurty. Jak powszechnie wiadomo, tego typu elementy diety są bardzo ważne szczególnie w rozwoju dziecka, bowiem stanowią bogate źródło wapnia, który jako pierwiastek śladowy, niesyntetyzowany przez ludzki organizm, jest kluczowy dla budowy mocnych kości i zdrowych zębów. Ponadto, o czym nie mówi już szkolna propaganda, produkty mleczne, jako że zawierają witaminy z grupy B (B12, B2) są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, gdyż odpowiadają za przekazywanie impulsów nerwowych. Nabiał w diecie to także łatwo przyswajalne białko, tłuszcze i sole mineralne. A w dodatku zawiera witaminę D, tak zwaną „witaminę słońca”, o której niedoborze ostatnio było głośno.

Dlaczego coraz więcej osób przechodzi na dietę bez nabiału?


Chociaż produkty mleczne znajdują się u szczytu piramidy żywieniowej i na ogół uznawane są za podstawowe w jadłospisie dzieci, coraz więcej osób decyduje się na wyeliminowanie ich ze swojego życia całkowicie. Dlaczego? Otóż przede wszystkim dlatego, że wiele szumu zrobiło się wokół uczulenia na laktozę oraz nietolerancję białka mleka krowiego. I tak o ile osoby faktycznie zmagające się z tego typu problemami układu pokarmowego (i immunologicznego), nie powinny spożywać z nabiału, o tyle u ludzi zdrowych dieta bez nabiału przybiera formę modnego stylu życia, chociaż z medycznego punktu widzenia nie ma żadnego uzasadnienia.
A co mówią ci, którzy zalecają dietę bezmleczną? Przede wszystkim zarzucają mleku, że:
* uczula,
* wywołuje alergie
* powoduje trądzik i problemy ze skórą,
* przyspiesza rozwój cukrzycy,
* w ponad 75% składa się z kazeiny odpowiedzialnej za problemy żołądkowo-jelitowe, choroby autoimmunologiczne, a nawet autyzm,
* ma za dużo estrogenów, których nadmiar u kobiet wiąże się z niepłodnością oraz zespołem policystycznych jajników,
* nie ma niezbędnych składników odżywczych, których by nie można było zastąpić innymi produktami.

Dlaczego dieta bez nabiału to nie najlepszy sposób żywienia?

Mimo tysiąca wyświechtanych sloganów, rozpowszechnianych przez osoby pozostające na diecie bez mleka, naukowcy wciąż zgodnie twierdzą, że w większości przypadków wyeliminowanie z codziennego menu nabiału nie ma sensu, a nawet jest niekorzystne dla zdrowia.
Jak powtarzają dietetycy, dieta bez nabiału jest dedykowana wyłącznie tym, którzy nie tolerują laktozy (niedobór laktozy, zespół złego wchłaniania laktozy), bądź zmagają się z alergią na białko mleka krowiego. Oprócz tego przejście na produkty bezmleczne bywa niekiedy zalecane przez dermatologa, jako wspomożenie leczenia, jednak są to nieliczne przypadki. W większości problemów ze skórą lepsza od diety okazuje się właściwa pielęgnacja (np. przy trądziku kremem do skóry trądzikowej Normaderm).
Bezpodstawne przejście na tego typu dietę eliminacyjną może przynieść dla zdrowia wiele szkód, głównie dlatego, że rezygnując z nabiału, rezygnujemy z cennego źródła wielu wartościowych składników odżywczych, niezbędnych, by nasz organizm funkcjonował prawidłowo.
Do skutków ubocznych diety bezmlecznej należy osłabienie kości i stawów oraz pojawienie się problemów z zębami. Co więcej, pozbywając się drugiego po mięsie źródła pełnowartościowego białka, pozbywamy się energii i siły witalnej. Eliminując mleko i masło, eliminujemy cenne aminokwasy wspomagające syntezę enzymów i hormonów, biorących udział w odnowie komórkowej, a także przyspieszających gojenie się ran. W końcu kategorycznie skreślając nabiał, skreślamy dostawę witamin z grupy B, witaminy A, D oraz K.
Efekty diety bez nabiału, czyli piękniejsza skóra, brak wzdęć, czy chociażby szczuplejsza sylwetka, są korzystne, ale jedynie w przypadku nietolerancji laktozy. Przejście na tę dietę profilaktycznie nie jest najlepszym sposobem żywienia i może wywołać więcej szkód niż pożytku.

Rekomendowane produkty

Najczęściej czytane

Pielęgnacja ciała

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie można mówić godzinami. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają ogólną kondycję, wyszczuplają sylwetkę, redukują poziom stresu, dotleniają organizm, czy wspierają walkę z wieloma chorobami, ale, z czego niewielu zdaje sobie sprawę, mają duże znaczenie dla naszej skóry. Chcesz przekonać się, że aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

Przeczytaj artykuł

go to top