POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Dieta paleo — fakty i mity

Dieta paleo staje się coraz bardziej popularna i obecnie wiemy o niej naprawdę dużo. Wymienić można wiele dobrych zagranicznych źródeł na temat diety paleo, a także wiarygodne badania ujawniające jej ideę, skuteczność i bezpieczeństwo stosowania. Właśnie na tej podstawie zebrane zostały fakty i mity dotyczące diety paleo. Zapoznaj się z nimi!

Kilka słów o diecie paleo

Dieta paleo nazywana jest również nazywana dietą jaskiniowców lub dietą ludzi pierwotnych. Jest to rodzaj żywienia, który został zaczerpnięty od sposobu żywienia ludzi, którzy żyli w epoce paleolitu. Z tego też względu, dieta ta polega na wykluczeniu produktów, których nie znali nasi przodkowie. Główna idea tej diety wynika z tego, że nasz organizm i układ pokarmowy nie jest do spożywania tych produktów przystosowany. Dieta paleo poprawia wygląd skóry, kondycję włosów, a niekiedy może przyczyniać się do mniejszej aktywności gruczołów, odpowiadających za wydzielanie nadmierne wydzielane sebum. Wokół diety paleo krąży wiele mitów, jednak warto też zwrócić uwagę na kilka prawdziwych. Zapoznaj się z listą faktów i mitów na temat paleo.

MIT: Dieta paleo jest mało różnorodna i monotonna, składa się z tylko z kilku produktów

Wiele osób błędnie interpretuje stwierdzenie, że dieta paleo wyklucza grupy produktów, które nie były spożywane przez naszych poprzedników. Prawdą jest, że nie spożywamy (tylko) zbóż, cukru, roślin strączkowych i nabiału. Ten rodzaj jadłospisu bazuje na dużej różnorodności, jeśli chodzi o spożywane produkty paleo — jaja, mięso, ryby, grzyby, orzechy. Ludzie przywykli mówić o małej różnorodności w  diecie paleo najprawdopodobniej z tego powodu, że rezygnuje ona z produktów tak chętnie dzisiaj spożywanych. Warto jednak zaznaczyć, że nie mają one wcale korzystnego wpływu na nasz organizm.
Istnieją również opinie, że skoro dieta paleo jest monotonna i mało różnorodna (co zostało obalone) nie nadaje się dla osób aktywnych. Otóż osoby regularnie uprawiające sport, nie tylko hobbystycznie, lecz również zawodowo, mogą bez obaw stosować się do zasad diety paelo. Nie ma również znaczenia to, czy ich celem jest rozbudowa sylwetki, zbudowanie masy mięśniowej czy chęć zrzucenie kilogramów.

FAKT: Jakość przeważa nad ilością

Dieta paleo nie jest tradycyjnym sposobem żywienia, ponieważ większość takich systemów bazuje na rygorach ilościowych. Są diety, które nakazują spożywać określoną ilość kalorii, a inne dodatkowo zwracają szczególną uwagę na rozkład makroskładników (białko, tłuszcz, węglowodany). Jedną z kluczowych idei diety paleo jest jakość spożywanych posiłków. To dlatego wykluczone zostają produkty, które we współczesnym świecie cechują się wysokim stopniem przetworzenia (np. nabiał i zboża), a mięso zaleca się kupować z wypasu pastwiskowego, czyli bezpośrednio od hodowców, a nie z supermarketu.

MIT: Każdy powinien stosować dietę paleo

Mimo że dieta paleo jest bardzo dobrze skonstruowana, to nie jest to system żywienia dla każdego. Jeśli ktoś dobrze reaguje na nabiał, rośliny strączkowe czy też zboża, wcale nie musi rezygnować z tych produktów i przechodzić na paleo. Ten styl odżywiania zaleca się szczególnie osobom chorym, z nietolerancjami i alergiami pokarmowymi. Oczywiście, jeśli ktoś z własnego wyboru przestrzega zasad diety paleo, bo po prostu dobrze się z tym czuje, nic nie stoi na przeszkodzie, aby to kontynuować. Nie można jednak stwierdzić, że dieta paleo jest jedynym racjonalnym sposobem żywienia i każdy powinien go przestrzegać. Można wymienić wiele innych diet, które również sprawdzają się u wielu osób. Niekiedy dieta paleo może odpowiadać za wypadanie włosów i odbijać się negatywnie na zdrowiu osób, zmagających się z chorą tarczycą.

FAKT: Przestrzeganie zasad diety paleo poprawia samopoczucie i kondycję skóry

Prawdą jest, że przestrzeganie reguł paleo sprzyja poprawie samopoczucia oraz kondycji skóry ciała i twarzy. Szczególną poprawę można zauważyć na skórze to już po około 2-3 tygodniach stosowania diety paleo. Wynika to chociażby z faktu, że wyeliminowany zostaje nabiał, cukier i zboża, a te grupy produktów wykazują niekorzystny wpływ na skórę. Mogą powodować trądzik, powstawanie zaskórników i innych niedoskonałości. Co istotne, nie można opierać kompleksowej pielęgnacji twarzy na sposobie żywienia. Warto do codziennej troski włączyć dobrej jakości kosmetyki. Przykładem produktu, który może okazać się pomocny zwłaszcza dla dojrzewających pań jest energetyzujący krem wygładzający Idéalia Vichy.

Rekomendowane produkty

Najczęściej czytane

Pielęgnacja ciała

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie można mówić godzinami. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają ogólną kondycję, wyszczuplają sylwetkę, redukują poziom stresu, dotleniają organizm, czy wspierają walkę z wieloma chorobami, ale, z czego niewielu zdaje sobie sprawę, mają duże znaczenie dla naszej skóry. Chcesz przekonać się, że aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

Przeczytaj artykuł

go to top