POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Gotowanie na parze - czyli korzyści płynące z diety lekkostrawnej

Gotowanie na parze to nowa moda na przygotowywanie posiłków, która zyskała szerokie uznanie wśród naszych rodaków. Jesteśmy coraz bardziej zainteresowani zdrowym odżywianiem i aktywnym stylem życia, ale nic w tym dziwnego - dieta lekkostrawna jest w stanie przynieść nam wiele korzyści. Podpowiadamy jakie!

Gotowanie na parze - na czym polega?

Gotowanie na parze to alternatywa dla tradycyjnego gotowania, podczas którego część cennych składników odżywczych przechodzi do wody, którą najczęściej później wylewamy. W przeciwieństwie do zwykłego gotowania potraw w wodzie, gotowanie na parze pozwala zachować maksymalną ilość składników mineralnych. Szacuje się, że podczas tradycyjnego sposobu przygotowywania posiłków traci się nawet nawet 40% witamin i składników mineralnych. Najbardziej podatne na zniszczenia są te składniki odżywcze, które rozpuszczają się w wodzie np. długotrwałe gotowanie produktów bogatych w witaminę C lub B może spowodować zniszczenie nawet do 70% tych witamin. Woda może dodatkowo przejmować też pewną ilość rozpuszczalnych w tłuszczach witamin młodości E i A. Co ciekawe straty witamin następują nawet podczas krótkiego gotowania. Jeśli chcemy zachować jak największą ilość składników odżywczych, podczas gotowania na parze najlepiej nie dodawać do potraw tłuszczu ani soli, bowiem para wydobywa sól zawartą w gotowanych produktach, w związku z czym bardzo łatwo jest przesolić przygotowywane danie.

Choć do gotowania na parze nie są niezbędne specjalistyczne sprzęty, to bardzo przydatnym urządzeniem jest parowar - składa się on z kilku misek ustawianych na podstawie wypełnionej wodą. Na czym wtedy polega gotowanie na parze? Poprzez energię elektryczną woda doprowadzana jest do wrzenia, a unosząca się para przechodzi przez perforowane dna misek, ogrzewając i gotując znajdujące się w nich produkty. Na górnej misce znajduje się pokrywa, która zatrzymuje parę, a w związku z tym, że para posiada wyższą temperaturę niż wrząca woda (około 120 stopni Celsjusza) potrawy gotują się szybciej niż w tradycyjny sposób i zachowują więcej wartości odżywczych. Do przygotowywania posiłków na parze, zamiast parowaru możemy jednak wykorzystać sitko lub inne naczynie do gotowania na parze, ustawiając je nad garnkiem z wodą.

Jak gotować na parze? Gotowanie w parowarze krok po kroku

Produkty, które mamy zamiar gotować na parze, umieszczamy w miskach. Mięso, ryby i warzywa wkłada się do miski z perforowanym dnem, zaś ryż do miski z pełnym dnem, zalewa się wodą i wstawia do miski parowej. Do gotowania jajek na parze zazwyczaj przeznaczone są specjalne uchwyty.
Najmniejsza miska powinna znaleźć się bezpośrednio na naczyniu z płynem, zaś większe miski nad nią. Przy przygotowywaniu pełnych dań obiadowych pamiętajmy, by, produkty, które wymagają dłuższego czasu gotowania np. mięso, umieścić w dolnej misce, zaś warzywa, ryż czy ziemniaki w górnych częściach parowaru.
Do misek powinniśmy wkładać produkty o podobnej wielkości, by mieć pewność, że ugotują się one mniej więcej w tym samym czasie. Jeżeli przygotowujemy posiłek z produktów o różnej wielkości, te największe powinniśmy umieścić w dolnej misce.
Zamrożone mięso i ryby wymagają rozmrożenia przed włożeniem do parowaru, mrożone warzywa zaś możemy gotować bez uprzedniego rozmrażania.
Parowar jest też świetnym sposobem na podgrzanie wybranej potrawy. Zwykle potrzeba jedynie kilku minut, by uzyskać odpowiednią temperaturę posiłku.

Bardzo ważny jest czas właściwy czas gotowania różnych produktów na parze. Może się on jednak zmieniać w zależności od ilości i wielkości produktów, a także oczekiwanej przez nas miękkości dania. Parowary posiadają zazwyczaj własne oznaczenia określające wymagany czas gotowania poszczególnych składników. Na ugotowanie warzyw potrzeba zazwyczaj około 10 minut, mięsa i ryb 15-20, ziemniaków, makaronu czy ryżu nawet 25 minut. Przy przygotowywaniu dań w specjalnym garnku i sitku, wkładkach lub koszyczkach, powinniśmy jednak cały czas kontrolować proces gotowania na parze i co jakiś czas sprawdzać miękkość potraw.

Co gotować na parze? Przepisy na gotowanie na parze

Metodą gotowania na parze można przygotować większość gatunków ryb, mięs, warzyw, a także niektóre owoce. Doskonale smakują nie tylko twarde warzywa gotowane na parze, ale też warzywa liściaste np. szpinak. Dzięki gotowaniu na parze dodatkowe walory smakowe uzyskają m. in. ziemniaki przyprawione ziołami, kalafiory, brokuły czy brukselka. Gotowanie na parze nie jest jednak polecane w przypadku papryki czy pomidorów, które mogą stracić swój charakterystyczny smak. Bardzo ważne jest też to, by do dań gotowanych na parze wybierać tylko świeże produkty spożywcze, gdyż kawałek zepsutego mięsa czy warzywa będzie miał dużo intensywniejszy zapach i smak niż przy tradycyjnym gotowaniu w wodzie.

Ryby przed gotowaniem na parze warto skropić sokiem z cytryny, a zwykłą wodę zastąpić bulionem z dodatkiem wina lub ziół, dzięki czemu ryba stanie się bardziej soczysta i aromatyczna. Decydując się na gotowanie mięsa w parowarze, pamiętajmy o tym, by wybierać delikatne gatunki mięs (cielęce, drobiowe) i podzielić je na w miarę równe kawałki, by ugotowały się jednocześnie. Doskonałym dodatkiem do potraw gotowanych na parze będzie ryż przygotowany tą samą metodą - para wodna idealnie wydobywa jego smak (metoda ta sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku ryżu jaśminowego lub basmati) i pozostawia go idealnie sypkim. Gotowanie na parze nie zna tak naprawdę żadnych ograniczeń - przy pomocy pary wodnej możemy przygotować również różne rodzaje makaronów i kasz. Warto przy tym zaznaczyć, że gotowanie na parze to tradycyjna metoda przygotowywania kaszy kuskus.

Gotowanie na parze bez parowaru. Garnek czy parowar?

Wpływ racjonalnego odżywiania na skórę jest nieoceniony, dlatego warto pamiętać, że zdrowe odżywianie przy pomocy gotowania na parze wcale nie wymusza na nas posiadania parowaru. Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z gotowaniem na parze, mogą wybrać specjalne metalowe wkładki do garnków czy koszyczki bambusowe, które idealnie sprawdzają się również przy przygotowywaniu potraw orientalnych - można je z łatwością ustawiać piętrowo jeden na drugim, by uzyskać jak najlepszą jakość gotowanych dań. Doskonałym kompromisem między parowarem a wkładkami będzie specjalny garnek do gotowania na parze z perforowaną wkładką, na której układa się wybrane produkty spożywcze. Decydując się na gotowanie na parze bez parowaru pamiętamy o tym, by:

* produkty na wkładce lub w koszyczku ułożone były w taki sposób, by nie stykały się wodą,
* warzywa, kawałki mięsa czy makaron były rozłożone równomiernie na wkładce, w miarę możliwości jak najcieńszą warstwą,
* wybrać garnek o dużej pojemności, by było w nim odpowiednio dużo miejsca na parę,
* garnek posiadał idealnie dopasowaną pokrywkę, spod której para nie będzie uciekała na zewnątrz,
* koszyczek lub wkładkę z produktami spożywczymi wkładać do garnka dopiero w momencie wrzenia wody - to bardzo ważne, by dopiero od tego momentu liczyć czas gotowania na parze,
* nie doprowadzać do zbyt gwałtownego gotowania wody - powinna ona jedynie delikatnie szumieć,
* uważać, by woda nie wyparowała całkowicie z naczynia przed zakończeniem gotowania.

Gotowanie na parze - garnek czy parowar?

Dla osób zabieganych oraz chcących przygotowywać na parze nie tylko pojedyncze produkty, ale całe dania obiadowe, idealnym rozwiązaniem będzie parowar - to urządzenie pozwala zaoszczędzić dużo energii i czasu, dzięki możliwości szybkiego przygotowania kilku różnych produktów jednocześnie. Ze względu na kilka pojemników, układanych jeden na drugim, o dużej pojemności można z powodzeniem przygotować pełny posiłek dla całej rodziny. Gotowanie w parowarze to oszczędność czasu, miejsca i energii, a także bardzo dużo wygoda dla gotującego - automatyczny minutnik pozwala dokładnie ustalić czas gotowania na parze. Współcześnie do swojej dyspozycji możemy mieć także urządzenia wyposażone w specjalny programator gotowania, dzięki czemu potrawy mogą się przygotowywać nawet wtedy, gdy jesteśmy poza domem.

Szybkowary, kombiwary czy kuchenki mikrofalowe z funkcją Steam Cooking - to również urządzenia, które pozwolą nam przygotować dania na parze. Kuchenki posiadają zazwyczaj praktyczne dwuczęściowe naczynie - do dolnej części wlewa się wodę, zaś w górnej wybrane produkty spożywcze. Osobom, które są już dobrze zaznajomione z tematem gotowania na parze, do gustu może przypaść takie urządzenie, jak piekarnik parowy, pozwalający na gotowanie kilku zestawów obiadowych jednocześnie na rónych poziomach.

Zalety gotowania na parze

Gotowanie na parze pozwala zachować do 50% więcej witamin i składników mineralnych zawartych w potrawach niż przy gotowaniu tradycyjnym - większość substancji odżywczych pozostaje w potrawach, nie zaś w wodzie, którą następnie wylewamy.
Potrawy gotowane na parze posiadają też bardziej bogaty smak, naturalną barwę oraz wyrazisty aromat, co nie zawsze udaje się zachować przy tradycyjnym gotowaniu.
Do gotowania na parze nie jest potrzebny żaden tłuszcz, dzięki czemu jesteśmy w stanie uzyskać lekkostrawny i zdrowy posiłek. Warto pamiętać, że zamiana fast foodów na lekkostrawną dietę pomoże ujędrnić skórę.
Dania gotowane na parze są dużo zdrowsze od potraw smażonych, a nawet pieczonych w piekarniku.
Gotowanie na parze nie zna praktycznie żadnych ograniczeń: w parowarze można gotować nie tylko warzywa, ryby, ryż czy mięso, ale też przygotowywać dania z makaronem lub owocami, a nawet desery.
Gotowanie na parze pozwala zaoszczędzić czas i energię, bowiem w jednym urządzeniu ugotować kilka różnych produktów, a przy tym przygotować pełny posiłek dla całej rodziny.
W przeciwieństwie do tradycyjnego gotowania, potraw nie trzeba stale doglądać w obawie, że się przypalą lub wykipią.

Dla kogo gotowanie na parze i dieta lekkostrawna?

* Dla osób z problemami żołądkowymi. Skłonności do wzdęć i zaparć czy poważniejsze problemy w postaci chorób wątroby, jelit, dróg żółciowych, żołądka - to wskazania do zastosowania diety lekkostrawnej i gotowania na parze. Tego typu dieta jest też polecana osobom po zatruciu czy po operacji.
* Dla osób odchudzających się. Ograniczenie spożywania produktów smażonych, wysokoprzetworzonych i o dużej zawartości tłuszczu to wyjątkowo uniwersalny i skuteczny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Regularne gotowanie na parze pozwoli szybko uzyskać oczekiwane rezultaty odchudzania przy jednoczesnym dostarczeniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych.
* Dla niemowląt i dzieci. Gotowanie na parze może być doskonałym wstępem do zdrowego odżywiania i zróżnicowanej diety dla niemowląt i starszych dzieci. Już praktycznie od 4-6 miesiąca można wzbogacać dietę dziecka o naturalne i świeże produkty gotowane na parze.
* Dla matek karmiących. Gotowanie na parze to czasami jedyne wyjście dla matek karmiących - nie tylko w celu odzyskania figury sprzed ciąży, ale konieczności zdrowego odżywiania dla karmiącego się wraz z nami malucha. W związku z tym, że matki karmiące nie mogą jeść wszystkich produktów, a w szczególności tych tłustych, smażonych i wysokoprzetworzonych, dania przygotowywane na parze będą doskonałym rozwiązaniem - pozwolą schudnąć młodej mamie, a jednocześnie zapewnić zbilansowaną dietę maluchowi.
* Dla wzmocnienia organizmu. Gotowanie na parze i dieta lekkostrawna wpływa korzystnie nie tylko na wygląd ciała czy układ pokarmowy, ale też odporność organizmu. Lekkie, naturalne i świeże produkty bogate w cenne odżywcze składniki, witaminy pozwalają skutecznie wzmocnić naturalną odporność organizmu.
* Dla pięknej skóry. Systematyczne spożywanie potraw gotowanych na parze sprzyja też pięknemu wyglądowi skóry. Ten rodzaj przygotowywania posiłków sprawdzi się szczególnie w diecie na trądzik oraz u osón z zszarzałym i pozbawionym witalności kolorytem skóry. Pozwoli to ograniczyć nadmierną produkcję sebum przez gruczoły łojowe i zapobiec rozwojowi bakterii.

Dieta lekkostrawna i gotowanie na parze będzie jednak bardzo dobrym pomysłem na oczyszczenie i poprawę funkcjonowania całego organizmu u każdego z nas. Warto więc jak najczęściej korzystać z tej prostej metody przygotowywania zróżnicowanych posiłków.

Najczęściej czytane

Pielęgnacja ciała

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie można mówić godzinami. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają ogólną kondycję, wyszczuplają sylwetkę, redukują poziom stresu, dotleniają organizm, czy wspierają walkę z wieloma chorobami, ale, z czego niewielu zdaje sobie sprawę, mają duże znaczenie dla naszej skóry. Chcesz przekonać się, że aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

Przeczytaj artykuł

Life Style

Czym jest ekstrakt?

Ekstrakt, czyli inaczej wyciąg, powstaje w efekcie procesu ekstrakcji polegającego na wyodrębnieniu danego składnika bądź mieszaniny za pomocą dyfuzji. Ekstrakty mogą pochodzić z różnych źródeł. Wyodrębnia się ekstrakty roślinne, ziołowe, owocowe, warzywne, a nawet drożdżowe. Zastosowanie wyciągów jest bardzo szerokie. Proces ekstrakcji wykorzystuje wiele gałęzi przemysłu: medyczną, farmaceutyczną, kosmetyczną, spożywczą, itp.

Przeczytaj artykuł

go to top