POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Młody zielony jęczmień - właściwości i zastosowanie. Sprawdź, jak działa zielona bomba witaminowa!

Młody zielony jęczmień jest coraz bardziej popularną rośliną zbożową. Wykorzystuje się ją głównie ze względu na zdrowotne właściwości, różnorodne zastosowanie oraz kompleksowe i dobroczynne działanie na cały organizm. Dowiedz się więcej na temat młodego zielonego jęczmienia i  sprawdź, jak można go spożywać!

Młody zielony jęczmień. Roślina zbożowa doceniona na nowo

Młody zielony jęczmień to nic innego, jak tradycyjny jęczmień, który przynajmniej z nazwy zna większość z nas. Jęczmień jest rodzajem zboża z rodziny wiechlinowatych, co oznacza, że jest to gatunek trawy. Nie jest to jednak zwykła trawa, jaka rośnie u nas w ogródkach, ale wysokiej jakości roślina. Co ciekawe, w Polsce wyróżnia się aż 7 odmian jęczmienia. Mimo tak rozmaitej kategoryzacji, każda z odmian łączy się na płaszczyźnie podobieństw w kontekście zastosowań, właściwości i dobroczynnego działania. Wracając do odmian jęczmienia, są to kolejno:

* jęczmień żytni;
* jęczmień bulwiasty;
* jęczmień zwyczajny;
* jęczmień płonny;
* jęczmień dwurzędowy;
* jęczmień grzywiasty;
* jęczmień nadmorski.

Młody zielony jęczmień - właściwości

Wiele osób zastanawia się, czy młody zielony jęczmień rzeczywiście ma tak wiele dobroczynnych właściwości, jak się mówi. Okazuje się, że jęczmień, mimo że należy do rodzaju roślin zbożowych, nie jest klasycznym rodzajem zboża i odstaje od innych zbóż, oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Jedną z głównych właściwości młodego zielonego jęczmienia jest to, że doskonale sprawdza się on w kwestiach związanych ze zdrowiem organizmu. Otóż jęczmień jest źródłem wielu niezbędnych aminokwasów, których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Dodatkowo, jęczmień zawiera wiele cennych enzymów (jedne z Japońskich badań dowodzą, że jest ich ponad 20), których również w większości nasz organizm nie produkuje. Zarówno enzymy, jak i wspomniane aminokwasy usprawniają pracę całego organizmu. Przyczyniają się także do usprawnienia układu oddechowego, trawiennego, a także całego aparatu ruchu.
Detoksykacyjne właściwości zboża korzystnie wpływają na stan skóry - nabiera ona zdrowego koloru, a niedoskonałości i zatkane pory skóry stopniowo odchodzą w niepamięć.

Młody zielony jęczmień zyskuje coraz więcej pozytywnych opinii głównie ze względu na swoje dezynfekujące, przeciwzapalne, a także dezodorujące właściwości. Te konkretne właściwości, wynikają między innymi z faktu, że jęczmień swoim składem przypomina skład hemoglobiny. Jeśli chodzi o skład jęczmienia, warto zaznaczyć, że zawiera on (a dokładnie soki jęczmienia) cenny chlorofil, a połowa wagi rośliny to waga jakościowych białek, o które tak trudno we współczesnych produktach. Jeśli chodzi o chlorofil w jęczmieniu, sprawia on, że ta roślina zbożowa ma zdolność do zwalczania beztlenowych bakterii z ust. Z tego względu jęczmień stosuje się do leczenia dziąseł, opryszczki i bólu gardła.

Opisując zastosowanie młodego zielonego jęczmienia, nie sposób nie wspomnieć o wielu rozmaitych witaminach, które zawiera. Są to głównie witaminy z grupy B, witamina C, E, K, a także kwas foliowy i pantotenowy oraz beta-karoten. W składzie jęczmienia, można również znaleźć następujące minerały: wapń, fosfor, magnez, potas. Do ciekawych “składników” jęczmienia, zalicza się również:

* katalazę, która wzmacnia naszą odporność i reguluje wydajność układu immunologicznego,
* oksydazę, która bierze udział w procesie przetwarzania kwasów tłuszczowych,
* nadtlenek dysmutazy (SOD), który usuwa z organizmu i skóry wolne rodniki.

Sok z młodego zielonego jęczmienia. Dobry w smaku i łatwy w przygotowaniu

Jednym ze skutecznych sposobów na spożywanie młodego zielonego jęczmienia jest przygotowywanie soków z tej rośliny. Wielu z nas, myśląc o soku z rośliny zbożowej, na pewno nie ma ani dobrych skojarzeń, ani dobrych odczuć. Tymczasem zielone koktajle z jęczmienia mogą smakować naprawdę dobrze, a przy tym niosą dla naszego organizmu wszystkie wyżej wymienione właściwości, przede wszystkim dostarczając witamin i minerałów. Poniżej znajdują się dwa przykładowe przepisy na zielony koktajl z młodego jęczmienia. Pamiętaj, że do zielonego koktajlu możesz użyć zarówno jęczmienia w proszku, jak i świeżego. Ten sproszkowany jest łatwo dostępny, znajdziesz go w większości aptek, zielarnii, a nawet sklepach ze zdrową żywnością. Jeśli jednak masz możliwość, użyj świeżego jęczmienia, co zdecydowanie wpłynie na lepszą jakość takiego koktajlu.

Przepis nr 1:
Przepis ten jest najprostszy i jak najbardziej naturalny. W tym koktajlu głównym składnikiem jest młody zielony jęczmień lub jęczmień w proszku. Dodatkiem będzie tylko miód, aby koktajl ten był smaczniejszy.

Składniki i wykonanie:
1-1,5 szklanki przegotowanej wody
pół szklanki jęczmienia
3-4 łyżki naturalnego miodu

Wystarczy, że w małym garnku zagotujesz wodę, a następnie przez około pół godziny będziesz gotować w niej jęczmień. Kiedy konsystencja koktajlu będzie jednolita odlej ją do oddzielnego pojemnika, najlepiej od razu do szklanki. Kiedy sok przestygnie osłodź go miodem. Gotowe.

Przepis nr 2:
Przepis ten jest zdecydowanie bardziej urozmaicony. Tak naprawdę nie jest to sztywny przepis, którego musisz się trzymać, ale możesz go modyfikować według własnych upodobań.

Składniki i wykonanie:

woda (jej ilość będzie uzależniona od ilości składników dodatkowych, jakie dodasz);
jęczmień, jako podstawa koktajlu, dlatego powinno być go najwięcej, a przynajmniej więcej w stosunku do innych dodanych składników;
składniki dodatkowe: imbir, cytryna, limonka, grejpfrut, kiwi, pomarańcza, dowolny zdrowy zamiennik cukru.
Przygotowanie takiego zielonego koktajlu, jest dziecinnie proste! Najpierw gotujesz wodę, dodajesz do niej jęczmień. W następnej kolejności, dodajesz wybrane składniki i na małym ogniu gotujesz kilka minut. Jeśli chcesz dodać miód (lub też inną substancję słodzącą) zrób to, gdy zielony koktajl będzie już w szklance i nieco ostygnie

Młody jęczmień zielony w proszku, a jęczmień naturalny. Jaki wybrać?

Wiadomym jest, że to co naturalne jest lepsze od tego, co modyfikowane genetycznie i stanowiące jakiś zamiennik. W przypadku jęczmienia zasada ta nie ma zbytniego zastosowania. Otóż, jęczmień zielony świeży, jak i ten w proszku, mają takie same dobroczynne właściwości. Co prawda, w miarę możliwości warto sięgać po jęczmień naturalny, jednak ten w proszku wcale nie jest gorszy. Sproszkowany jęczmień zawiera tak samo dużo witamin, składników mineralnych, dostarcza naszemu organizmowi enzymy oraz aminokwasy.  Niezmiennie usprawnia pracę całego organizmu, wspomaga głównie układ oddechowy, trawienny oraz aparat ruchu. Czy można zatem powiedzieć, że jęczmień to jęczmień, a postać w jakiej występuje nie ma znaczenia w kontekście dobroczynnych właściwości? W zasadzie tak, z tym, że jedną kwestię warto mieć na uwadze.
Otóż chcąc spożywać jęczmień świeży, naturalny, musimy mieć wiedzę na temat tego, jak wygląda ta roślina zbożowa, by zbierając ją nie zebrać innej podobnej, a np. bardzo szkodliwej i niebezpiecznej. Podobnie jest, jeśli kupujemy świeży jęczmień - czy mamy pewność, że jest to właśnie ta roślina (zwłaszcza, gdy nabywamy jęczmień ze stoiska rynkowego). Jeśli takiej pewności nie mamy, o wiele lepiej sięgnąć po jęczmień mielony, w proszku. Wybierając dobrego producenta, możemy mieć pewność, że jęczmień w sproszkowanej postaci jest przede wszystkim bezpieczny. Inną zaletą młodego zielonego jęczmienia w proszku jest to, że łatwiej go wykorzystać w kuchni. Nie musimy gotować zboża,  wystarczy dodać proszek do zielonego koktajlu lub potrawy.

Trawa młodego jęczmienia

Trawa jęczmienia, a w zasadzie trawa jęczmienna to jeden z podstawowych produktów liści młodego jęczmienia. Dodatkowo wyróżniamy jeszcze sproszkowany sok. Zarówno trawę jęczmienną, jak i sok stosuje się do przygotowywania napojów, co następuje przez rozcieńczenie i wymieszanie tych preparatów z wodą. Trawę jęczmienną uzyskuje się poprzez sproszkowanie liści jęczmienia. Ma ona zastosowanie w produkcji soków oraz koktajli jęczmiennych. Regularne spożywanie napojów z rozdrobnionej trawy jęczmiennej sprzyja chociażby dokładnemu detoksowi organizmu. Warto mieć to na uwadze zwłaszcza teraz, w dobie rozwoju, ale tez silnego zanieczyszczenia. Usuwanie toksyn z organizmu jest kwestią wartą rozważenia.

Wiele osób, widząc na sklepowej półce trawę jęczmienną, suszone liście jęczmienia czy też jęczmień w proszku, zastanawia się, który wybrać. Pamiętaj, że każdy z wyżej wymienionych rodzajów jęczmienia, jest tym samym jęczmieniem, z tym, że występującym w innej postaci. Sposób przetwarzania i pozyskiwania produkt wpływa na wartości odżywcze jęczmienia. Mimo wszystko jęczmień bez względu na postać posiada zbliżone właściwości i zastosowanie. Kwestia wyboru konkretnego produktu, zależy tylko od naszych upodobań. Pamiętaj jeszcze, aby bez względu na rodzaj jęczmienia, po jaki sięgasz, sprawdzić etykietę i przeczytać w jaki sposób jęczmień był pozyskiwany (z jakich upraw pochodzi) oraz, co najważniejsze - jaka jest zawartość jęczmienia. Niestety nadal w sklepach można znaleźć np. sproszkowaną trawę z młodego jęczmienia, która zawiera zaledwie kilka procent tej rośliny zbożowej.

Jak stosować młody zielony jęczmień?

Sposobów stosowania młodego zielonego jęczmienia jest tak dużo, jak form i postaci, pod jakimi ten produkt występuje.
Młody zielony jęczmień można stosować w postaci suplementacji, przyjmując tabletki, których bazowym składnikiem jest młody zielony jęczmień. Warto rozważyć również kompleksy witamin, w których jednym ze składników jest właśnie ta roślina zbożowa. Decydując się na suplementację młodym zielonym jęczmieniem, zwracaj uwagę na procentową zawartość tego składnika w tabletce.
Innym sposobem na stosowanie jęczmienia jest przygotowywanie soków i zielonych koktajli jęczmiennych. To doskonały sposób na szybkie dostarczenie do organizmu wszelkich witamin i składników mineralnych, jakie jęczmień posiada. Przykładowe propozycje na koktajle z młodego zielonego jęczmienia znajdziesz w tym artykule, nieco wyżej. Zamiast przygotowywać soki z jęczmienia, możesz sproszkowaną roślinę dodawać również do sałatek, makaronów, a nawet do kanapek.
Młody jęczmień możesz również spożywać w postaci herbatki. Mimo że jest to praktyczny i wydajny sposób na przygotowywanie naparu z jęczmienia, to nie równa się jakością z sokiem z jęczmienia naturalnego. Jeśli już decydujesz się na herbatkę jęczmienną sprawdź procentową zawartość zboża i sięgaj po te herbatki, które mają go najwięcej.

Młody zielony jęczmień, to nie taka zwykła roślina zbożowa. Ma wiele dobroczynnych właściwości, korzystnie wpływa na nasz organizm, a także usprawnia całe nasze funkcjonowanie. Dodatkowo, zielony jęczmień występuje pod wieloma postaciami, co ułatwia jego spożywanie. Skorzystaj z dobrodziejstw, jakie niesie ta roślina zbożowa i przekonaj się o niezastąpionym działaniu młodego zielonego jęczmienia.
Pamiętaj, że wpływ racjonalnego odżywiania na skórę jest nieoceniony.

Najczęściej czytane

Pielęgnacja ciała

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie można mówić godzinami. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają ogólną kondycję, wyszczuplają sylwetkę, redukują poziom stresu, dotleniają organizm, czy wspierają walkę z wieloma chorobami, ale, z czego niewielu zdaje sobie sprawę, mają duże znaczenie dla naszej skóry. Chcesz przekonać się, że aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

Przeczytaj artykuł

go to top