POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Poranny jogging sposobem na lepsze samopoczucie

Na pewno każdy z nas się z tym spotkał — w parku, w lesie, na ulicy — w centrum metropolii czy w mniejszej miejscowości. Truchtający przedstawiciele obu płci, różnych grup wiekowych, nierzadko ze słuchawkami na uszach. Niestraszne im letnie upały czy zimowe mrozy. Jak oni to robią? Całkiem zwyczajnie — wystarczą tylko niekrępujące ruchów ubranie, wygodne buty i odrobina motywacji. To właśnie jogging — doskonały sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów, poprawę kondycji, a także… na dodanie sobie energii na cały dzień — pod warunkiem, że truchtać będziemy rano. Poznaj zalety porannego joggingu!

Jogging a bieganie — na czym polega różnica

Wiele osób traktuje jogging i bieganie jako tożsame czynności — w rzeczywistości są tylko podobne. Podstawową różnicą jest tempo poruszania się. Jogging polega na niespiesznym truchcie, zwykle ok. 6-6,5 km/h, podczas gdy biegacze nie dość, że preferują znacznie szybsze tempo, dodatkowo stawiają przed sobą coraz to nowsze wyzwania, biją własne rekordy, często też startują w zawodach. Tempo biegu to zwykle ponad 10 km/h. Dlatego też jogging, w przeciwieństwie do biegania, może uprawiać praktycznie każdy. Drugą różnicą jest długość treningu — trucht jest znacznie spokojniejszy, ale przez to bardziej rozciągnięty w czasie.

Poranny jogging - efekty

Wiemy już, że jogging może uprawiać praktycznie każdy, ale dlaczego warto to robić, zwłaszcza rano? Poranny jogging pomoże nam:

  • zgubić zbędne kilogramy (spalamy od 400 do aż 700 kcal na godzinę!),
  • wymodelować sylwetkę — podczas takiego treningu uruchamiamy wszystkie partie mięśni — przede wszystkim nóg i pośladków, ale też brzucha, rąk i pleców,
  • wesprzeć treningi siłowe,
  • dotlenić organizm,
  • poprawić sobie nastrój — już po 30 min joggingu zaczynają się uwalniać endorfiny, a po ok. godzinie może nas dopaść ich ogromny zastrzyk — tzw. „euforia biegacza”,
  • przyspieszyć metabolizm,
  • zwiększyć wydolność organizmu,
  • poprawić odporność,
  • poprawić wygląd skóry i zwalczyć problem wypadających włosów.


Jogging dla początkujących — od czego zacząć?

Czego, poza celem i motywacją, będziesz potrzebować? Przede wszystkim:
* dobrych butów. Powinny być o rozmiar większe od tych, które nosisz na co dzień. Nie musisz od razu wybierać najdroższego modelu, ale dobrze byłoby udać się do sklepu specjalistycznego — wykwalifikowany pracownik pomoże Ci wybrać model,
* wygodnego stroju — powinien być lekki i posiadać system odprowadzający pot — ochroni Cię to zarówno przed wychłodzeniem, jak i przegrzaniem. Panie powinny również zakupić specjalny, sportowy biustonosz,
* zegarek — na początek wystarczy zwykły, ale jeśli masz już taki ze stoperem — też może się przydać,
* jeżeli zamierzasz biegać latem, powinieneś zaopatrzyć się też w kosmetyk chroniący skórę przed słońcem, np. Vichy Ideal Soleil z filtrem SPF 30. Zapobiegnie to poparzeniom słonecznym, przebarwieniom, szybszemu starzeniu się skóry i powstawaniu zmarszczek,
* gumkę lub spinkę do włosów.

Na odzież termiczną i urządzenia mierzące tętno czy przebytą odległość przyjdzie jeszcze czas. Nie warto też wyznaczać sobie na początek zbyt ambitnych celów — to może zniechęcić już na wstępie. Chcesz stosować jogging na odchudzanie? Dobrze wiesz, że nie od razu Rzym zbudowano — stopniowe wydłużanie treningów albo zwiększanie ich częstotliwości da znacznie lepsze rezultaty niż kilka godzin truchtu dziennie, ale przez... dwa tygodnie. Dla poprawienia rezultatów w późniejszym czasie możesz też zacząć wprowadzać interwały, czyli na zmianę przyspieszać i zwalniać tempo, np. co kilometr — pamiętaj tylko, że jogging kończy się na 9 km/h. Do tego celu będziesz potrzebować urządzenia do mierzenia prędkości — ewentualnie aplikacji na telefon.

Boisz się kontuzji? Nie chcesz wykonywać obciążających ćwiczeń? W takim razie wypróbuj slow jogging stworzony przez prof. Tanakę z Japonii. Polega on na truchtaniu w tempie poniżej 6 km/h, w dostosowanym indywidualnie tempie, tzw. „niko niko” - czyli „z uśmiechem”. Jak je ustalić? Jeżeli w ruchu wciąż jesteś w stanie uśmiechać się i rozmawiać bez zadyszki — właśnie je znalazłeś! Ta spokojna dyscyplina pomoże Ci poprawić nie tylko kondycję fizyczną, ale też umysłową!

Zalet porannego joggingu jest całe mnóstwo - zarówno dla ciała, jak i dla ducha. Może warto zatem wstać te pół godziny wcześniej? Efekty na pewno będą tego warte!

Rekomendowane produkty

Najczęściej czytane

Pielęgnacja ciała

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie można mówić godzinami. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają ogólną kondycję, wyszczuplają sylwetkę, redukują poziom stresu, dotleniają organizm, czy wspierają walkę z wieloma chorobami, ale, z czego niewielu zdaje sobie sprawę, mają duże znaczenie dla naszej skóry. Chcesz przekonać się, że aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

Przeczytaj artykuł

go to top