POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Witamina C: właściwości, występowanie, zastosowanie - zobacz więcej na Vmag

Witamina C jest jedną z niezbędnych witamin dla zdrowia całego naszego organizmu. Z tego względu powinniśmy zadbać o jej odpowiednią ilość i nie dopuścić do niedoboru. Dowiedz się więcej o witaminie C - sprawdź, jakie są jej rodzaje, jakie ma właściwości i zastosowanie oraz gdzie występuje!

Witamina C - niezbędny związek do funkcjonowania naszego organizmu

Witamina C jest również znana pod nazwą składnika E300, czyli jako kwas askorbinowy. W ujęciu chemicznym, witamina ta należy do organicznych związków z grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Witamina C to rodzaj witaminy rozpuszczalnej w wodzie oraz egzogennej. Oznacza to, że jest przyswajalna tylko w obecności wody oraz musimy ją dostarczyć do organizmu, np. w pożywieniu, ponieważ nie jest on w stanie samoistnie jej produkować. Co ciekawe, witamina C, poza zastosowaniem jako składnik niezbędny dla zdrowia człowieka, wykorzystywana jest również podczas produkcji żywności. Wówczas pełni rolę przeciwutleniacza (mówi się np. o kremach z działaniem antyoksydacyjnym) i występuje pod wspomnianą wyżej nazwą E300, oznaczającą kwas askorbinowy. W przemyśle spożywczym można również spotkać odmiany witaminy C, są to m.in.: askorbinian sodu, wapnia i potasu; kwas erytrobowy; czy też estry kwasów tłuszczowych i kwasu askorbinowego, czyli stearynian i palmitynian askorbylu. Dzięki tak różnorodnemu zastosowaniu witaminy C, można zauważyć, że jest to witamina wielofunkcyjna.

Lewoskrętna witamina C. Jedyny bezpieczny rodzaj witaminy C?

Witamina C lewoskrętna nie jest rodzajem witaminy, o którym świadczy jedna z jej nazw, a mianowicie kwas l-askorbinowy. Wiele osób błędnie łączy literę “l” oraz jej znaczenie z języka łacińskiego (laevus), które oznacza “lewy” właśnie z lewoskrętną witaminą C. Nazywanie tej witaminy kwasem l-askorbinowym, z dodatkiem litery “l”, jest uwarunkowane tzw. konfiguracją projekcji Fischera. Lewoskrętność określana jest natomiast poprzez zastosowanie tzw. enancjomerów, czyli izomerów optycznych. Enancjomery te odpowiadają za skręcanie spolaryzowanego światła w dwa przeciwstawne kierunki - albo w prawo, albo w lewo. Jeśli podczas syntetycznej produkcji witaminy C, wykorzystywane w tym procesie izomery optyczne, skręcają światło przeciwnie do wskazówek zegara, to mają oznaczenie ujemne, symbolizowane minusem (-). Wówczas uzyskujemy lewoskrętną witaminę C. Lewoskrętność witaminy C wskazuje bowiem na jej skręcalność optyczną w lewą stronę.

Wiele osób żyje w przeświadczeniu, że wyłącznie lewoskrętna witamina C jest skuteczna, bezpieczna i tylko ją należy przyjmować. Prawda jest taka, że witamina C zarówno lewoskrętna, jak i prawoskrętna, ma taką samą budowę cząsteczkową, a różni się tylko kierunkiem spolaryzowanego światła. Warto również zaznaczyć, że w aptekach suplementy czy inne preparaty z witaminą C, zawierają tę samą witaminę, a mianowicie kwas askorbinowy. Skąd zatem wzięło się błędne postrzeganie prawoskrętnej witaminy C i traktowanie jej jako szkodliwej odmiany tej witaminy?

Prawoskrętna witamina C jako jeden z rodzajów witaminy C

Prawoskrętna witamina C, jest rodzajem witaminy C, który charakteryzuje się skręcalnością spolaryzowanego światła w prawym kierunku. Oznaczane jest to znakiem dodatnim, czyli plusem (+). Witamina C może występować w kilku różnych wariantach, co jest zależne od odmiennego usytuowania tzw. podstawników w przestrzeni. Inne rodzaje tego samego związku są wówczas nazywane izomerami. Zjawisko to nazywamy steroizomerią. Na podstawie tego zjawiska możemy wyróżnić kwas l-askorbinowy oraz kwas d-askorbinowy. Litera “d” znajdująca się przed nazwą witaminy z łacińskiego (dexter) oznacza “prawy” i stąd właśnie wzięło się błędne klasyfikowanie witaminy C, jako prawoskrętnej. Litera „l” z łacińskiego (laevus) oznacza „lewy”, skąd pochodzi nazwa lewoskrętnej witaminy C. Jednak skręcalność spolaryzowanego światła (w prawo lub w lewo, co daje prawo- i lewoskrętną witaminę C) jest czymś zupełnie innym od zjawiska stereoizomerii (podczas którego mamy do czynienia z witaminą C, jako kwas l-askorbinowy oraz d-askorbinowy). Należy zatem pamiętać, że suplementy, leki i inne preparaty, które posiadają witaminę C w postaci kwasu l-askorbinowego czy też d-askorbinowego, to tak naprawdę ich skład bazuje na takim samym kwasie askorbinowym.

Witamina C ma wiele różnorodnych właściwości. Wykorzystuje się ją zarówno w kosmetyce, jak i przemyśle spożywczym. Bez witaminy C nasz organizm nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować, ponieważ właśnie ta witamina bierze udział w większości procesów, jakie zachodzą w naszym ciele. Jeśli chodzi o przemysł spożywczy, spożywanie produktów z witaminą C (określaną składnikami: E300, E301, E302, E303, E304, E315), wpływa antyoksydacyjnie i wspiera mechanizmy ochronne, czyli odporność, wszystkich naszych komórek. Wśród leczniczych właściwości witaminy C, wyróżnia się dodatkowo:

* udział w produkcji hormonów, a szczególnie tych wydzielanych przez gruczoły płciowe,
* zdolność ochrony innych witamin przed utlenianiem,
* aktywację kwasu foliowego,
* hamowanie mechanizmu tworzenia  związków rakotwórczych (nitrozoamin),
* pomoc w transporcie żelaza we krwi oraz w prawidłowym wchłanianiu wapnia, dzięki czemu wpływa na przyspieszenie gojenia się ran i zrastanie się kości,
* możliwość neutralizowania działania na skórze wolnych rodników (działanie antyoksydacyjne), które m.in. wpływają na przyspieszenie procesu starzenia się skóry,
* usprawnienie pracy serca oraz układu krwionośnego, a także obniżenie ciśnienia krwi,
* współudział w produkcji kolagenu (odpowiada on np. za gęstość i jędrność skóry) oraz utrzymanie jego prawidłowego poziomu. Witamina C wspomaga działanie fibroblastów,
* udział w metabolizmie cholesterolu, tłuszczów oraz kwasów żółciowych,
* zdolność zapobiegania krwotokom, krwawieniom dziąseł czy też powstawaniu sińców.

Występowanie witaminy C. Źródła witaminy C

Występowania witaminy C sprowadza się głównie do źródeł pokarmowych. Wówczas mówimy o naturalnej witaminie C.  Można ją znaleźć szczególnie w czerwonych i zielonych warzywach (pomidor, papryka, kapusta, szpinak, brokuły, brukselka, jarmuż) i owocach, zwłaszcza owocach cytrusowych (cytryna, grejpfrut, mandarynka, pomarańcza), a także w mango, truskawkach, kiwi, czarnej porzeczce, papai. Pokarmowym źródłem witaminy C jest dodatkowo dzika róża, natka pietruszki, a także acerola. Owoc z aceroli jest traktowany jako superowoc, ponieważ to najbogatsze źródło naturalnej witaminy C, ponieważ na 100 g tego owocu przypada aż 1400-2500 mg witaminy C!

Witamina C może również występować w postaci syntetycznej, czyli w tabletkach lub w proszku, jednak zdecydowanie bardziej zaleca się stosowanie witaminy C w proszku. Wynika to głównie stąd, że witamina C w proszku jest czystą i naturalną witaminą, która nie zawiera dodatkowych składników. W witaminie C w tabletkach, wraz z właściwym składnikiem, znajdują się dodatkowo takie substancje i związki jak: skrobia ziemniaczana, laktoza, sacharoza, stearynian magnezu, talk, żelatyna, octan celulozy, guma arabska, olej rycynowy, składnik E104 (żółcień chinolinowa), woski Carnauba oraz pszczeli. Każdy z wyżej wymienionych związków jest niezbędny, aby witamina C mogła występować w postaci tabletki. Mimo że przyjmowanie kapsułek nie jest niebezpieczne, to u dzieci, osób uczulonych na któryś składnik lub z problemami narządów wewnętrznych, może negatywnie wpłynąć na zdrowie. Z tego względu zaleca się stosować naturalną witaminę C w proszku, zamiast w tabletkach.

Czysta witamina C jest dostępna w proszku i bardzo często utożsamia się ją z naturalną witaminą C, z tym, że naturalna witamina może występować zarówno w proszku, jak i w tabletkach, a czysta witamina C jest dostępna wyłącznie w postaci sproszkowanej i wówczas zawiera wyłącznie 100% kwasu askorbinowego, bez żadnych dodatkowych substancji.

Witamina C - dawkowanie i zażywanie

Witaminę C powinien przyjmować każdy z nas. U jednych sprawdzą się tabletki z witaminą C, a u innych jej czysta i naturalna forma. Nie jest jednak wskazane, aby samodzielnie, na własną rękę, planować suplementację witaminy C, ponieważ w ten sposób można nabawić się jej niedoboru w organizmie lub nadmiaru, a każda z tych skrajności negatywnie wpływa na zdrowie. Niedobór witaminy C, można przede wszystkim rozpoznać po zaburzeniu wchłanialności żelaza i wapnia, obniżeniu odporności i wzmożonej podatności na zachorowania, czy też po nagłych krwotokach oraz problemach z pracą serca czy ciśnieniem krwi. Co istotne, witaminę C można również przedawkować! Do objawów przedawkowania witaminy C wlicza się głównie podrażnienie żołądka, biegunkę, wymioty czy nudności. Dodatkowo, przedawkowanie witaminy C skutkuje pojawieniem się rozległej wysypki na skórze twarzy i ciała. Ze względu na szkodliwe skutki przyjmowania witaminy C, zaleca się kontrolę nad jej suplementacją, a mianowicie uwzględnienie zalecanych minimalnych i maksymalnych dawek.

Ogólnie zaleca się, aby witaminę C spożywać w ilości od 45 do 90 mg dla zdrowego i dorosłego człowieka. Wartości te ulegają jednak zmianie, jeśli mamy do czynienia z kobietą w ciąży, dzieckiem lub osobą z różnymi chorobami i schorzeniami. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Nie ma jednej, uniwersalnej dawki dla dzieci, kobiet w ciąży i chorych osób. Każdy z nas jest indywidualną jednostką i z tego względu, zanim rozpoczniemy suplementację witaminą C, warto wykonać podstawowe badanie, które wskaże nam ilość, jaką koniecznie powinniśmy przyjmować. W celu zdobycia informacji, ile nasz organizm potrzebuje witaminy C, należy przeprowadzić tzw. kalibrację tej witaminy, czyli miareczkowanie. Pomaga to określić, jaka ilość witaminy wpływa na prawidłowe nasycenie nią naszego organizmu tak, aby jej ilość umożliwiała przebieg wszelkich procesów, w jakich bierze udział.

Co ciekawe, jednym z bezpiecznych sposobów przyjmowania witaminy C, jest sięganie po liposomalną witaminę C. Liposomalna witamina C na rynek farmaceutyczny została wprowadzona w 2004 roku. Jest to kapsułka, zawierająca witaminę C, w otoczce lipidowej. Dzięki temu, nie drażni ona żołądka (z tego względu zalecana jest dla dzieci, kobiet w ciąży i osób z podrażnieniem błony śluzowej przewodu pokarmowego) i cechuje się większą wchłanialnością w porównaniu do innych form tej witaminy, ponieważ liposomalna witamina C w większej ilości trafia do krwiobiegu.

Lecznicze działania witaminy C są przede wszystkim wykorzystywane w powszechnych dolegliwościach, które zostały wspomniane przy okazji opisania właściwości witaminy C. To głównie wsparcie układu immunologicznego (odpornościowego), produkcji hormonów, przyswajalności niezbędnych pierwiastków i składników (np. żelaza i wapnia), a także usprawnienie pracy serca, układu krwionośnego i unormowanie ciśnienia krwi. Dodatkowo, witamina C jest wykorzystywana podczas licznych tzw. ukrytych terapii. Wielu światowych lekarzy i specjalistów z zakresu medycyny poświadcza dobroczynne działanie dużych dawek witaminy C podczas schorzeń i chorób dotyczących: płuc, pęcherza, rogówki, kręgosłupa, trzustki czy wątroby. Kuracja witaminą C okazuje się skuteczna również w walce z uzależnieniami (zwłaszcza w alkoholizmie), u chorych na białaczkę, cukrzycę, jaskrę, opryszczkę czy też u chorych na półpasiec. Niestety wielu lekarzy witaminę C traktuje tylko jako witaminę, a nie lekarstwo, które sprawdza się nie tylko w powszechnych chorobach, ale również w tych poważnych i rozległych. Wynika to głównie z przekonania, że nadmiar witaminy C prowadzi do przedawkowania, a to z kolei wpływa na pojawienie się innych dodatkowych dolegliwości. Dlatego lekarze nie chcą podawać dużych dawek witaminy, aby nie pogorszyć stanu swojego pacjenta. Jednak, jak potwierdzają liczne światowe badania i eksperymenty, duże dawki witaminy C sprawdzają się podczas kuracji i wspomnianych ukrytych terapii z zastosowaniem właśnie tej witaminy.

Najczęściej czytane

Pielęgnacja twarzy

Czym są plamy pigmentacyjne i jak sobie z nimi poradzić?

Plamy pigmentacyjne to problem natury estetycznej i zdrowotnej. Różnego rodzaju przebarwienia sprawiają bowiem, że skóra ma nierównomierny koloryt, a z drugiej strony mogą wskazywać na dolegliwości chorobowe. Dowiedz się, czym są plamy pigmentacyjne i jak sobie z nimi poradzić!

Przeczytaj artykuł

Pielęgnacja twarzy

Dla kogo jest wskazany krem do twarzy z kwasem hialuronowym?

Kwas hialuronowy to substancja powszechnie stosowana w kosmetyce i medycynie. Wykorzystuje się ją zarówno przy zabiegach z zakresu medycyny estetycznej, jak i przy produkcji wielu kosmetyków pielęgnacyjnych. Jakie właściwości posiada krem do twarzy z kwasem hialuronowym? Podpowiadamy, kto w szczególności powinien sięgnąć po dobry krem do twarzy z dodatkiem tej substancji!

Przeczytaj artykuł

Pielęgnacja twarzy

Starzenie się skóry - przyczyny, objawy, sposoby jak opóźnić ten proces

Starzenie się skóry jest procesem nieuchronnym, któremu podlegamy wszyscy bez wyjątku. Prawda jest jednak taka, że może on przebiegać u każdego w trochę inny sposób - poszczególne objawy starzenia się skóry mogą pojawić się u nas szybciej lub później, a wszystko zależy od tego, jak wcześniej dbaliśmy o swoją skórę. Jak zatem skutecznie opóźnić proces starzenia się skóry?

Przeczytaj artykuł

Pielęgnacja ciała

Benzyl alcohol - w jakich produktach możesz go znaleźć?

Benzyl alcohol to składnik, który dla wielu osób jest całkowicie nieznany i obcy. Tymczasem alkohol benzylowy to składnik znacznej ilości kosmetyków, stosowanych przez nas każdego dnia. Z tego względu warto wiedzieć, czym jest benzyl alcohol i jakie ma zastosowanie w kosmetykach!

Przeczytaj artykuł

go to top