POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Zielone koktajle - na czym polega ich fenomen?

Od pewnego czasu zielone koktajle są prawdziwym hitem wśród fanów zdrowego stylu życia. Nic w tym jednak dziwnego - łączą w sobie wszystko, co najlepsze dla funkcjonowania całego organizmu. Na czym dokładnie polega ich fenomen? I jak wykonać zielone smoothie?

Czym są zielone koktajle?

Zielone koktajle, mówiąc najprościej, to zblendowane ze sobą wybrane zielone warzywa (często z dodatkiem również innych produktów) w postaci płynnej. W tym przypadku dużo uwagi powinniśmy zwrócić na wybór odpowiednich warzyw i połączenie ich z właściwymi dodatkami, np. sokiem z cytryny, miodem, świeżymi przyprawami, by powstały płyn był nie tylko zdrowy, ale też po prostu smaczny. Okazuje się też, że nie bez znaczenia jest właściwy sposób miksowania wybranych przez nas produktów spożywczych.

Składnikami zielonego smoothie są najczęściej zielone warzywa liściaste w połączeniu z owocami i wybranym płynem, np. mlekiem roślinnym, wodą. To jednak bardzo duże uproszczenie, bowiem nie ma praktycznie żadnych ograniczeń co do zasad komponowania koktajlu. Oprócz świeżych lub mrożonych liści warzywnych (np. szpinak, sałata, jarmuż) czy owoców (np. kiwi, awokado) jak najbardziej powinno znaleźć się tam miejsce na brokuły, ogórek zielony, seler naciowy czy nawet cukinię. Zielony koktajl warzywny możemy też samodzielnie doprawiać ulubionymi przyprawami czy ziołami, np. bazylią, miętą, kurkumą, nasionami chia, kakao, siemieniem lnianym czy imbirem. Połączeń i smaków jest w zielonych koktajlach tak naprawdę nieskończenie wiele i wszystko zależy przede wszystkim od naszych indywidualnych wizji czy upodobań.

Dlaczego najzdrowsze są koktajle wykonane z zielonych produktów, a nie np. czerwonych? To przede wszystkim dlatego, że zielone składniki posiadają dużo więcej wartości odżywczych niż pozostałe grupy żywności. Szczególnie zdrowe są te ciemnozielone warzywa (jarmuż, burak liściasty, szpinak i niektóre odmiany sałaty), jednak warto łączyć ze sobą różne rodzaje zieleniny, by uzyskać jak najbardziej zbilansowaną potrawę.

Zielone koktajle na odchudzanie

Istnieje cały szereg powodów, dla których warto włączyć zielone koktajle do swojej diety. Jednym z nich jest to, że doskonale wspomagają proces odchudzania. Zielony koktajl odchudzający nie zawiera tłuszczu, jest zaś źródłem dużych ilości błonnika, który wypełnia żołądek i zaspokaja apetyt na dłuższy czas. Dzięki temu, że będziemy się czuli nasyceni, nie będziemy mieli potrzeby podjadać pomiędzy posiłkami. Zielony koktajl warzywny może stanowić dodatek do dietetycznych potraw lub stanowić posiłek sam w sobie, szczególnie jeśli zdecydujemy się połączyć zielone warzywa z tak sycącymi produktami, jak banan, awokado, otręby czy płatki owsiane. Koktajlowa bomba witaminowa pomoże uchronić się przed wypadaniem włosów po odchudzaniu, częstym problemem pojawiającym się po stosowaniu restrykcyjnych diet.

Zielone koktajle na odchudzanie pozwalają też oczyścić organizm z toksyn oraz zbędnych produktów przemiany materii - przyspieszają nasz metabolizm, dzięki czemu łatwiej jest zgubić zbędne kilogramy. Co więcej, przy piciu zielonego smoothie nie jest potrzebna specjalna dieta odchudzająca - wystarczy przestrzeganie ogólnych zasad zdrowego żywienia, by już po kilku tygodniach zauważyć wyraźną różnicę. Koktajl warzywny nie ma wielu kalorii, a jednocześnie zawiera wiele cennych dla naszego organizmu witamin i makroelementów.

Istnieje jeszcze jeden powód, dla którego zielone koktajle to idealny pomysł na odchudzanie. Są niezwykle proste w wykonaniu i można je zawsze zabrać ze sobą na wynos - zamykając w słoiczku, kubku termicznym czy termosie. Dzięki temu możemy mieć zdrowy i zbilansowany posiłek zawsze pod ręką.

Zielony koktajl oczyszczający - koktajlowy detoks

Regularne spożywanie zielonych koktajli to również doskonały sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii, a nawet pozbycie się z niego nadmiaru wody. W tym przypadku możliwe są jednak dwa rozwiązania realizacji detoksu zielonym koktajlem.

Możemy połączyć picie zielonych koktajli ze zdrową i zbilansowaną dietą opartą na niskokalorycznych, lekkostrawnych i chudych produktach. Zielony koktajl oczyszczający może nam zastąpić np. drugie śniadanie, lub być uzupełnieniem posiłku z chudym mięsem, twarogiem, rybami czy owocami morza. Taką dietę możemy prowadzić przez kilka tygodni lub nawet miesięcy - aż do uzyskania satysfakcjonujących nas rezultatów.

Zielony koktajl detoks może też jednak zastąpić nam tradycyjne posiłki przez kilka dni, pozwalając osiągnąć błyskawiczny efekt oczyszczenia organizmu, a nawet zrzucić kilka kilogramów nadwagi. W związku z tym, że podczas detoksu koktajlowego należy wyraźnie ograniczyć spożywanie mięs, ryb, produktów zbożowych czy nabiału, dieta ta nie powinna trwać dłużej niż około 7 dni. Dłuższe spożywanie samych zielonych koktajli może nas pozbawić wielu cennych składników zawartych w pozostałych grupach żywności.


Zastępowanie pełnego posiłku zielonym koktajlem może nie sprawdzić się np. przy problemach z cukrzycą, wątrobą, żołądkiem czy jelitami, dlatego w razie wątpliwości warto skonsultować dietę ze swoim lekarzem lub dietetykiem. Jak najbardziej jednak warto włączyć zielone smoothie do zróżnicowanej diety. Wypływ racjonalnego odżywiania na skórę jest nieoceniony!

Pamiętajmy też o tym, by co jakiś czas zmieniać wykorzystywane przez nas zielone liście do koktajlu - szczególnie jeśli mamy problem z kamieniami nerkowymi. Zielone liście np. szpinak, zawierają w składzie szczawiany, które w bardzo dużych ilościach mogą być szkodliwe dla naszego organizmu. Ponadto każda zielona roślina zawiera inne składniki odżywcze, które warto dostarczać organizmowi.

Zielone koktajle - efekty

Włączenie zielonych koktajli do swojej diety może przynieść naszemu organizmowi same korzyści. Dzięki temu, że zielone warzywa są źródłem wielu witamin, błonnika i składników odżywczych, możemy spodziewać się efektu:
* wzmocnienia organizmu - zielone liście w koktajlach oczyszczają, odżywiają i alkalizują nasz organizm, zawarta zaś w warzywach i owocach witamina C wzmacnia jego odporność i chroni go przed różnymi chorobami;
* pozytywnej dawki energii każdego dnia - połączenie świeżych warzyw i owoców w formie odżywczego płynu to doskonały sposób na dodanie organizmowi energii z samego rana lub w ciągu dnia; aby uzyskać wyraźny efekt orzeźwienia, dodajmy do niego kwaśny owoc lub sok z cytryny, latem zaś przed wypiciem wstawmy napój na kilkanaście minut do lodówki lub włóżmy do niego kilka kostek lodu!
* utraty wagi i oczyszczenia organizmu - pijąc zielone koktajle i prowadząc zdrowy tryb życia, możemy oczyścić organizm z toksyn i doprowadzić do utraty zbędnych kilogramów. Detoks organizmu pozytywnie zadziała na stan naszej skóry - pozwoli zmiejszyć ilość niedoskonałości, a także jest niezbędnym elementem diety na trądzik!
Zielone smoothie możemy z powodzeniem łączyć z różnymi produktami - nie tylko z owocami, otrębami czy płatkami, ale też np. z odżywką białkową, co pozwoli nam stworzyć posiłek odpowiedni do spożycia przed treningiem fizycznym;
* dostarczenia organizmowi wszelkich niezbędnych witamin, składników mineralnych, błonnika i cennych fitozwiązków - te wszystkie elementy, dostarczone w skoncentrowanej formie, zapewniają zdrowie zarówno całemu organizmowi, jak i poszczególnym jego organom; zielone koktajle to niezwykle duża dawka chlorofilu, enzymów, fosforu, żelaza, magnezu, potasu oraz witamin A, C, E, K oraz witamin z grupy B, które mają ogromny wpływ na nasze prawidłowe funkcjonowanie.

Zielone koktajle warzywne - jak przygotować?


Wprowadzając zielone koktajle do swojej diety, musimy pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach - szczególnie jeśli zależy nam na tym, by uzyskać pyszny koktajl, nie zaś smakujący jak trawa napój. Jak zatem przygotować dobre zielone smoothie?

Przygotowując koktajl starajmy się zachować jak najbardziej optymalne proporcje: około 40% zielonych warzyw i około 60% dojrzałych owoców - trzymanie się tych proporcji sprawi, że koktajl będzie nie tylko zdrowy, ale też smaczny.
Warzywa zielonolistne (szpinak, pietruszka, sałata, jarmuż, szczaw, brokuły, rukola, kapusta pekińska) należy łączyć z innymi warzywami zielonymi (ogórek, seler naciowy), a także z owocami i wodą.
Z owoców najlepiej wybierać te, które posiadają kremową konsystencję, dzięki czemu nasz koktajl będzie bardziej aksamitny, np. awokado, banan, mango czy truskawki. W sezonie wiosenno-letnim warto na początku zmrozić banana i wmiksować go w koktajl, by był on jeszcze bardziej puszysty i dodatkowo schłodzony!
Możemy jednak z powodzeniem wybierać też inne rodzaje owoców, np. brzoskwinie, nektarynki, jagody, jabłka, ananasy czy gruszki - ich naturalna słodycz sprawi, że zneutralizują one gorzki posmak zielonych warzyw. Pamiętajmy jednak, że jabłka mogą sprawić, że nasz koktajl zacznie się pienić, dlatego nie należy dodawać ich zbyt dużo do napoju.
Wybierając składniki do swojego koktajlu należy kierować się nie tylko swoimi indywidualnymi preferencjami smakowymi, ale też sezonowością warzyw i owoców - zdecydowanie lepiej jest używać świeżych produktów niż mrożonych.
Do napoju warto też dodawać ziarna i nasiona, np. siemię lniane, nasiona chia, płatki owsiane, gryczane i jaglane czy otręby - szczególnie jeśli chcemy, aby zielony koktajl zastąpił nam posiłek lub nasycił nas na dłużej. Takie węglowodany zapewnią nam dodatkową energię rano lub w ciągu dnia.
Idealnym dodatkiem do koktajlu warzywnego będzie też siemię lniane, które jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, jak również świeże zioła: bazylia, mięta, melisa, rozmaryn.
Nieco surowy smak zielonego koktajlu warto dodatkowo doprawić miodem, imbirem, cynamonem czy cytryną. Cytryna nie tylko złagodzi gorzki smak zielonych warzyw, ale też będzie sprzyjać lepszemu wchłanianiu żelaza.
Nie każde zielone smoothie trzeba koniecznie miksować przy pomocy wody czy innego płynu - brak wody może jednak sprawić, że nasz koktajl nie będzie odpowiednio płynny.
Jak najbardziej warto dodać do koktajlu odrobinę mleka sojowego, migdałowego czy kokosowego, które posiadają nie tylko dobry smak, ale też dodatkowe wartości odżywcze.
Zwróćmy też uwagę na odpowiedni sposób przygotowywania warzyw do blendowania oraz układania ich w mikserze - warto pozbyć się twardych i włóknistych łodyg z zielonych warzyw oraz pokroić je na mniejsze kawałki. Wkładając składniki do urządzenia, najlepiej zacząć od zielonych liści i warzyw - wtedy wszystkie składniki łatwiej się ze sobą połączą i będą w mniejszym stopniu narażone na utlenianie.

Zielone koktajle warzywne - przepisy

Przepisów na zielone koktajle jest nieskończenie wiele - jedynym ograniczeniem może być w tym przypadku nasza wyobraźnia. Oto kilka przepisów na zielone smoothie, które mogą stanowić posiłek sam w sobie lub dodatek do pełnowartościowych dań.

1. Jarmuż, pomarańcza, banan i nasiona chia - połączenie tych składników pozwoli energicznie rozpocząć dzień i pobudzi nas do działania.
2. Arbuz i bazylia - to doskonały przepis na zieloną i orzeźwiającą lemoniadę, która szczególnie dobrze sprawdzi się latem z dodatkiem kostek lodu!
3. Szpinak, cytryna, koper włoski i spirulina z dodatkiem soku z grejpfruta - odżywczy zielony koktajl odpowiedni na każdą porę roku i dnia.
4. Awokado, szpinak, banan i pomarańcza - smaczny, sycący i lekko orzeźwiający, który może nam zastąpić jeden z posiłków.
5. Rukola, cytryna, limonka i mandarynka - to propozycja na świeży i oczyszczający z nadmiaru toksyn koktajl dla każdego z nas.
6. Szpinak, imbir, pomarańcza i sok jabłkowy - dobry szczególnie na początek dnia, gdy ciężko jest się nam obudzić. Pamiętajmy jednak o tym, by zastosować w tym przypadku świeżo wyciskany sok z jabłek!
7. Kiwi, szpinak, nasiona chia, mleko kokosowe, banan - to nie tylko spora dawka energii w szklance, ale też kwasów omega 3 i wapnia.
8. Jarmuż, mango, seler naciowy, limonka, herbata matcha i woda kokosowa - koktajl idealny do wypicia zamiast zwykłej herbaty.
9. Banan, gruszka, limonka, seler naciowy, imbir, szpinak, sok z trawy pszenicznej - pyszny i orzeźwiający napój o intensywnie zielonym kolorze.
10. Mleko migdałowe, banan, szpinak, cytryna - to propozycja bardziej mlecznego koktajlu z dodatkiem owoców i warzyw.


Żadna z przedstawionych propozycji nie przypadła Wam do gustu? W internecie znajdziecie setki, a może nawet tysiące różnorodnych przepisów na pyszne, zielone koktajle. Nie warto zatem czekać dłużej - rozpocznijcie zdrowy styl życia już dziś! Zielone koktajle są elementem diety ujędrniającej skórę, a antyoksydacyjne właściwości warzyw i owoców pozwolą spowolnić proces starzenia się skóry i powstawania zmarszczek.

Najczęściej czytane

Pielęgnacja ciała

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie można mówić godzinami. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają ogólną kondycję, wyszczuplają sylwetkę, redukują poziom stresu, dotleniają organizm, czy wspierają walkę z wieloma chorobami, ale, z czego niewielu zdaje sobie sprawę, mają duże znaczenie dla naszej skóry. Chcesz przekonać się, że aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

Przeczytaj artykuł

go to top