OK

OK Cancel

Thank you

Close

Brak witamin a wypadanie włosów – sprawdź, jak je wzmocnić!

  • favoris

Nasze włosy potrzebują witamin i minerałów do prawidłowego wzrostu, a deficyt tych składników szybko skutkuje ich osłabieniem i wypadaniem. Dowiedz się, w co wzbogacić codzienną dietę, aby tego uniknąć.

Dieta ma ogromny wpływ na kondycję włosów

Brak witamin a wypadanie włosów – co należy uzupełnić?

Niedożywienie, czyli braki witamin i minerałów w codziennej diecie, bardzo często są przyczyną wypadania włosów. Nawet najlepsza kuracja Dercos stymulująca porost włosów nie spełni swej funkcji, jeśli w organizmie będzie brakowało tych cennych składników. Dlatego też wszyscy, którzy zmagają się z przerzedzającymi się włosami, niech najpierw wezmą pod lupę swoje codzienne menu – może okazać się, że jest w nim na przykład zbyt mało owoców i warzyw. Problemy z włosami – ich osłabienie czy wypadanie – mogą się też pojawić wskutek radykalnej diety odchudzającej (zwykle ok. 2-3 miesięcy po jej przeprowadzeniu, dlatego możesz nie łączyć tego w proces przyczynowo-skutkowy).

Bardzo często przyczyną nadmiernego wypadania włosów jest niedobór cynku i żelaza, a także witamin czy aminokwasów, z których zbudowane są białka. Widnieje też wyraźna korelacja między łysieniem a brakiem magnezu w organizmie – często zastosowanie suplementacji z magnezem bywa wystarczającym sposobem na przywrócenie gęstej czupryny. Zwłaszcza że magnez pozwala łagodzić skutki stresu – czynnika, który w dużym stopniu przyczynia się do problemów z łysieniem i osłabieniem włosów.

Jak stworzyć właściwą dietę dla zdrowych włosów?

Dobrze zbilansowana dieta stworzona z myślą o zdrowych włosach powinna być wzbogacona między innymi o takie składniki, jak:

  • Cynk – kontrolując metabolizm aminokwasów wpływa na tworzenie się keratyny – białka będącego naturalnym budulcem włosa. Jego niedobór oznacza łamliwe paznokcie, połamane końcówki.
    Najlepsze źródło cynku: mięczaki, wątróbka wołowa, cebula, zielony groszek.
  • Żelazo – przy niedoborze tego pierwiastka krew nie jest wystarczająco dotleniona, co wpływa na osłabienie włosów i ich łamliwość.
    Najlepsze źródło żelaza: wątróbka, czerwone mięso, sardynki, mięso z indyka, fasola, suszone morele, pestki dyni, botwinka, buraczki, natka pietruszki, szpinak.
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – pobudza keratynocyty – komórki budujące łodygę włosa – do szybszego wytwarzania keratyny. Ponadto jest odpowiedzialna za nawilżanie włosów i nadawanie im sprężystości, a także ich odporność na wpływ czynników zewnętrznych.
    Najlepsze źródło wit. B5: wątróbka, mleko, żółtka jaj, miód.
  • Biotyna (wit. H) – koenzym stymulujący komórkowe procesy energetyczne włosów oraz zapewniający produkcję elastycznych wiązań siarkowych w korzeniu włosa. Wzmacnia włosy od środka, stymuluje ich wzrost, zapobiega rozdwajaniu końcówek.
    Najlepsze źródło biotyny: żółtka jaj, drożdże, mleko, wątróbka.
  • Kwas foliowy (wit. B9) – chociaż zalecany jest głównie kobietom w ciąży, ma duże znaczenie dla wyglądu fryzury – pobudzając komórki macierzy włosa do wzrostu, pośrednio przyczynia się do powstawania nowych, zdrowych włosów. Najlepsze źródło kwasu foliowego: szpinak, sałata, banany, wątróbka, drób.
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT (zwłaszcza kwasy Omega 3) – odżywiają cebulki włosów, biorą udział w syntezie hormonów mających wpływ na tworzenie się nowych włosów. Ich niedobór może powodować przesuszenie skóry głowy, osłabienie i wypadanie włosów.

Oprócz tych składników nie można pominąć tutaj „witamin młodości”, czyli witaminy A, C i E, które mają ogromne znaczenie nie tylko dla dobrej kondycji włosów, ale także skóry oraz paznokci:

  • Witamina A – mimo tego, że jej niedobór nie wiąże się bezpośrednio z łysieniem, pośrednio może nasilać ten problem. Witamina A jest bowiem ważnym przeciwutleniaczem, który odpowiada nie tylko za ograniczanie wolnych rodników, ale także za prawidłowe funkcjonowanie gruczołów łojowych, wytwarzających nawilżające skórę głowy sebum.
    Najlepsze źródło witaminy A: mleko, masło, wątróbka, tłuste ryby, tran.
  • Witamina C – wykazuje nie tylko działanie przeciwutleniające, ale ponadto zapewnia szczelność naczyń krwionośnych, co oznacza, że substancje odżywcze i mikroelementy lepiej są wchłaniane przez skórę głowy oraz cebulki włosa. Wit. C wpływa też na produkcję kolagenu, będącego naturalnym budulcem włosa.
    Najlepsze źródło wit. C: natka pietruszki, papryka czerwona, porzeczki, maliny, truskawki, kiszona kapusta i oczywiście cytrusy.
  • Witamina E – również jest świetnym antyoksydantem. Dodatkowo działa na włosy nawilżająco i uelastyczniająco. Jej niedobór bardzo często wiąże się z łamliwymi końcówkami i przesuszonymi łodygami włosów. Poprawia ukrwienie skóry, dzięki czemu do mieszków włosowych dociera więcej substancji odżywczych i tlenu.
    Najlepsze źródło witaminy E: oleje roślinne, margaryny, kapusta biała, papryka zielona i czerwona, natka pietruszki.

Jeśli twoim problemem nie jest łysienie chorobowe (np. plackowate czy androgenowe), dieta bogata w witaminy i składniki odżywcze pomoże wzmocnić włosy osłabione działaniem czynników zewnętrznych.

Dowiedz się też więcej o wpływie czynników zewnętrznych na skórę ekspozomu

Rekomendowane produkty

  • stamp-sticker_grey_PL.png
    Dercos Aminexil Clinical 5 - formuła dla kobiet

    DERCOS

    Dercos Aminexil Clinical 5 - formuła dla kobiet

    Kuracja do włosów

    Intensywna kuracja przeciw wypadaniu włosów dla kobiet.

  • Dercos - Szampon wzmacniający

    DERCOS

    Dercos - Szampon wzmacniający

    Mycie włosów

    Szampon stanowiący idealne uzupełnienie kuracji Aminexil Clinical 5.

  • stamp-sticker_grey_PL.png
    Dercos Densi-Solutions - Kuracja zwiększająca gęstość włosów

    DERCOS

    Dercos Densi-Solutions - Kuracja zwiększająca gęstość włosów

    Kuracja do włosów

    Kuracja zwiększająca gęstość włosów, wzmacnia włókna włosów i sprawia, że stają się one widocznie mocniejsze i grubsze już od samej nasady.

  • Najczęściej czytane

    Łupież u dziecka - czy można stosować szampony dla dorosłych?

    Pielęgnacja włosów

    Łupież u dziecka - czy można stosować szampony dla dorosłych?

    Łupież to bardzo często występujące schorzenie skóry głowy, które wywołane jest działaniem grzyba drożdżopodobnego Pityrosoporum ovale żywiącego się wydzielającym przez ludzką skórę sebum. Z sypiącymi się z głowy białymi płatami zrogowaciałego naskórka zmaga się co trzeci dorosły, jednak ta przypadłość niestety nie omija najmłodszych. Łupież u dzieci to częsty problem, z którym dorośli muszą sobie poradzić!

    Przeczytaj artykuł

    Czarnuszka na włosy - naturalne sposoby pielęgnacji włosów

    Pielęgnacja włosów

    Czarnuszka na włosy - naturalne sposoby pielęgnacji włosów

    Czarnuszka, zwana także czarnym kminem lub kminem rzymskim, posiada niesamowite właściwości zdrowotne. Wydawać się może, że czarnuszka jest lekiem na wszelkie problemy. Ma działanie antybakteryjne, wspomaga leczenie cukrzycy, niszczy pasożyty, a nawet wspiera walkę z nowotworami. Dodatkowo, czarnuszka wpływa na poprawę kondycji włosów. Jeżeli masz suche włosy, zastanawiasz się jakie odżywianie włosów realnie wpłynie na poprawę Twojego wyglądu, zobacz jak wpływ ma czarnuszka na włosy!

    Przeczytaj artykuł

    go to top