getGeoIPCountryCode = SiteAppCode = PL Test : 'PL/'

OK

OKCancel

Thank you

Close

Czy można przedawkować magnez?

Czy można przedawkować magnez?

Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czy można przedawkować coś, co ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie? Dowiedz się więcej o hipermagnezemii, czyli o przedawkowaniu magnezu!

Znaczenie magnezu w organizmie człowieka

Magnez to jeden z niezbędnych pierwiastków, jaki powinien znaleźć się w naszej diecie. Pełni on wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim wpływa na dobry sen, obniża napięcie stresowe, usprawnia pracę serca, a także zwiększa tzw. pobudliwość nerwowo-mięśniową. Dodatkowo odpowiada za zdrowie paznokci, skóry i włosów. Magnez można znaleźć w pożywieniu, a szczególnie w zielonych warzywach i burakach, a także w mięsie wieprzowym i wołowinie. Są to jednak znikome ilości, zatem zaleca się suplementację magnezem. Wówczas możemy mieć pewność, że jego ilość w naszym organizmie jest taka, jak być powinna.

Dawkowanie magnezu, a przedawkowanie magnezu

Dzienna dawka magnezu dla osoby dorosłej wynosi około 300-400 mg na dobę. Warto zaznaczyć, że osoby z zaburzeniami snu, depresją czy też podejmujące regularną aktywność fizyczną, powinny dostarczać znacznie więcej tego pierwiastka. Czy w tej kwestii należy obawiać się przedawkowania? Nadmierne spożywanie magnezu nie jest szkodliwe, ponieważ nie da się go przedawkować. Jeśli przekroczymy dzienną dawkę tego pierwiastka, jego nadmiar zostanie usunięty z naszego organizmu przez nerki. Problem może pojawić się u osób starszych, których nerki nie są sprawne lub borykają się one z innymi schorzeniami. Wówczas należy ostrożnie przyjmować magnez. Najlepiej, jeśli jego dostarczaną ilość skonfrontujemy z wynikami badań, pokazującymi wskaźnik jego niedoboru. Co istotne, magnez nie jest magazynowany w jednym konkretnym miejscu w naszym organizmie, zatem jego przedawkowanie jest wręcz niemożliwe. Magnez dociera do mięśni szkieletowych, narządów nerwowych, układu hemolimfatycznego, a ponad połowa tego pierwiastka znajduje się w kościach.

Po czym rozpoznać hipermagnezemię, czyli nadmiar magnezu?

Czasem możemy borykać się z hipermagnezemią nie mając na ten temat świadomości. Niewielkie przedawkowanie magnezu przebiega jednak bezobjawowo. Nieprzyjemne objawy i dolegliwości pojawiają się zazwyczaj, gdy nadmiar tego pierwiastka jest znacznie powyżej normy, czyli w granicach 2-3 mmol/l. Wśród najczęstszych i najszybciej odczuwalnych wyróżnia się osłabienie mięśni, obniżenie ciśnienia krwi, spowolnienie akcji serca (bradykardia), a także lekkie zaburzenia świadomości. Wśród objawów przedawkowania magnezu wyróżnia się również zatrzymanie akcji serca i oddechu, jednak są to bardzo rzadkie przypadki.

Jak uniknąć hipermagnezemii?

W celu uniknięcia nieprzyjemnych objawów hipermagnezemii, należy dokonać oceny stanu zdrowia, zanim przystąpimy do przyjmowania magnezu w postaci suplementacji. Niezbędne jest zatem wykonanie podstawowych badań. Nie tylko tych, dotyczących poziomu magnezu w organizmie, aby zdefiniować jego ewentualny niedobór, ale również tych, sprawdzających wydolność nerek. Dopiero wówczas należy zabrać się za suplementację magnezem.
Istotne jest również, aby sięgając po dane tabletki, sprawdzić zawartość magnezu w jednej kapsułce. Warto wybierać suplementy, gdzie dawka magnezu w jednej tabletce zaspokoi jego dzienne zapotrzebowanie. Wiele osób kupuje magnez, ponieważ jest w korzystnej cenie, nie zważając na to, że aby pokryć dziennie zapotrzebowanie na ten pierwiastek należy spożywać czasem nawet aż 4-5 tabletek dziennie! Pamiętaj zatem, aby czytać ulotki, a przed przystąpieniem do suplementacji magnezem, ocenić swój stan zdrowia. Dzięki temu możesz wyrównać niedobór magnezu, a także zapobiec przedawkowaniu tego pierwiastka.

Najczęściej czytane

Kolagen naturalny czy kolagen nienaturalny?

Life Style

Kolagen naturalny czy kolagen nienaturalny?

Kolagen naturalny w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny. Głośno o nim w prasie, a na forach internetowych od zachwytów i sprzeciwów aż wrze. Czym jest właściwie ten osławiony kolagen naturalny i jakie jest jego rzeczywiste zastosowanie?

Przeczytaj artykuł

Dieta koktajlowa - to łatwe i skuteczne!

Life Style

Dieta koktajlowa - to łatwe i skuteczne!

Dieta koktajlowa jest zdecydowanym potwierdzeniem tego, że dieta odchudzająca nie musi być nudna, męcząca i całkowicie pozbawiona smaku. Na czym polega dieta koktajlowa i ile można na niej schudnąć? Podpowiadamy, kiedy w szczególności warto się na nią zdecydować!

Przeczytaj artykuł

Czym jest ekstrakt?

Life Style

Czym jest ekstrakt?

Ekstrakt, czyli inaczej wyciąg, powstaje w efekcie procesu ekstrakcji polegającego na wyodrębnieniu danego składnika bądź mieszaniny za pomocą dyfuzji. Ekstrakty mogą pochodzić z różnych źródeł. Wyodrębnia się ekstrakty roślinne, ziołowe, owocowe, warzywne, a nawet drożdżowe. Zastosowanie wyciągów jest bardzo szerokie. Proces ekstrakcji wykorzystuje wiele gałęzi przemysłu: medyczną, farmaceutyczną, kosmetyczną, spożywczą, itp.

Przeczytaj artykuł

Czym jest guma ksantanowa?

Life Style

Czym jest guma ksantanowa?

Guma ksantanowa, zarówno jako składnik produktów kosmetycznych, jak i spożywczych, budzi wiele wątpliwości. Dowiedz się, czym jest guma ksantanowa i jakie jest jej zastosowanie, wpływ na zdrowie oraz czy jest szkodliwa!

Przeczytaj artykuł

go to top