OK

OK Cancel

Thank you

Close

Previous

Dieta hamująca wypadanie włosów
po porodzie

Wypadanie włosów po porodzie

W czasie ciąży wiele kobiet cieszy się gęstymi, mocnymi i zdrowymi włosami – to zasługa podwyższonego poziomu estrogenów. Kobiece hormony są odpowiedzialne za wydłużenie fazy wzrostu (anagenu), co uniemożliwia włosom przejście w fazę telogenu. W ten sposób „utykają” one w fazie wzrostu i właśnie dlatego wydają się bardziej gęste i obfite. Po porodzie dochodzi do nagłego spadku poziomu estrogenów, co działa jak przełącznik do fazy telogenu – włosy „zatrzymane” w czasie ciąży przez estrogeny, zaczynają nagle wypadać w ciągu 2-3 miesięcy po urodzeniu dziecka. Zjawisko to występuje u około 90% młodych matek.

Chociaż łysienie poporodowe może trwać kilka miesięcy i jest jedną z głównych przyczyn wypadania włosów u kobiet, nie powinno stanowić powodu do obaw. Jest to proces całkowicie normalny i przejściowy, będący naturalnym skutkiem zmian hormonalnych zachodzących w kobiecym organizmie po urodzeniu dziecka. Zwykle łysienie poporodowe ma charakter rozlany i obejmuje ok. 20-30% włosów – jednocześnie bowiem wypadają te włosy, które zostały w czasie ciąży zatrzymane w fazie wzrostu, jak i te, które powinny wypaść w normalnym, unormowanym cyklu życia włosa. Nigdy nie dochodzi do całkowitego wyłysienia. Stan ten utrzymuje się przez ok. 6-8 miesięcy i ustępuje samoistnie. U kobiet karmiących piersią czas ten może się wydłużyć – ma to związek z podwyższonym poziomem prolaktyny w czasie laktacji. Wpływ na to może też mieć nieodpowiednia dieta stosowana przez młode mamy.

Dowiedz się więcej o wypadaniu włosów po ciąży.

Nieodpowiednia dieta

Utrata włosów po porodzie jest przede wszystkim uwarunkowana hormonalnie, ale stan ten mogą też nasilać inne czynniki, na jakie często są narażone młode mamy, takie jak stres, brak snu i zmiana diety. Dieta odgrywa bardzo ważną rolę w zdrowiu włosów, ponieważ dostarcza wszystkich niezbędnych dla ich wzrostu elementów (białek, witamin i minerałów). Dlatego niezbilansowane bądź eliminacyjne odżywianie lub restrykcyjna dieta odchudzająca, którą wiele młodych matek wybiera po ciąży chcąc jak najszybciej wrócić do dawnej sylwetki, może prowadzić do niedoborów żywieniowych i nasilać wypadanie włosów po porodzie.

Dieta hamująca wypadanie włosów

W przypadku łysienia poporodowego – wywołanego spadkiem poziomu estrogenów – utrata włosów ma charakter przejściowy, jednak stosowanie odpowiedniej diety może ten proces złagodzić i spowolnić. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, należy unikać podjadania (zwłaszcza słodyczy i ciast) oraz przestrzegać zdrowej, zbilansowanej diety, szczególnie jeśli próbujesz schudnąć po ciąży. 

Niewskazana jest też tzw. dieta matek karmiących, oparta wyłącznie na wybranych, lekkostrawnych produktach. Monotonna dieta prowadzi bowiem do niedoborów składników odżywczych i witamin, co nie jest korzystne ani dla młodej mamy, ani dla dziecka. Według najnowszych zaleceń lekarzy, położnych i dietetyków młoda mama karmiąca piersią powinna jeść wszystko w odpowiednio zbilansowanych ilościach, tak aby jej dieta była urozmaicona i pełnowartościowa. To dieta bogata przede wszystkim w:

  • białka (ich bogatym źródłem są ryby, mięso, najlepiej chude, jaja i rośliny strączkowe),
  • węglowodany (zboża i produkty pełnoziarniste, kasze, brązowy ryż, płatki owsiane, siemię lniane),
  • lipidy (roślinne oleje, oliwa z oliwek, orzechy, nasiona, awokado),
  • żelazo (czerwone mięso i niektóre ryby, ciemnozielone warzywa),
  • witaminy (znajdziesz je przede wszystkim w warzywach i owocach).

Wiele mam obawia się spożywania produktów wzdymających, np. kapusty, kalafiora czy roślin strączkowatych. Tymczasem są one bogate w składniki odżywcze i zaleca się ich spożywanie w trakcie karmienia dziecka piersią – oczywiście w umiarkowanych i zbilansowanych ilościach, tak jak wszystkie inne pokarmy. Mamy karmiące piersią potrzebują jedynie ok. 500 kcal więcej, aby pokryć zapotrzebowanie energetyczne związane z karmieniem. Warto o tym pamiętać, aby się nie przejadać i nie jeść „za dwoje” – wtedy bez problemu młoda mama wróci do dawnej sylwetki, bez konieczności stosowania specjalnej diety. Dla kondycji włosów bardzo dobre są też zdrowe kwasy tłuszczowe, które znajdują się m.in. w orzechach różnego rodzaju, uważanych za jeden z najczęstszych alergenów pokarmowych. Zdaniem dietetyków ich też jednak nie należy się obawiać, pod warunkiem że nie występuje u mamy czy dziecka alergia na orzechy. Badania wręcz wskazują, że wprowadzenie orzechów do diety niemowlaka w pierwszym roku jego życia zmniejsza ryzyko alergii na nie w późniejszych latach. 1

Brak witamin po ciąży

Wśród witamin niezbędnych dla zdrowych włosów na czele listy znajdują się witaminy z grupy B:

  • Witamina B3 – poprawia ukrwienie cebulek włosów. Można ją znaleźć w migdałach, grzybach, szparagach, awokado, bobie, czarnej rzodkwi, pietruszce i jarmużu;
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – przyspiesza wzrost włosów. Można ją znaleźć w selerze, kalafiorze, orzechach laskowych i włoskich, czosnku i awokado;
  • Witamina B6 – wzmacnia działanie innych witamin i pomaga wzmocnić włókno włosa. Można ją znaleźć w drobiu, suszonych bananach, ziarnach słonecznika, kapuście, szpinaku i pomidorach;
  • Witamina B8 – reguluje wydzielanie sebum przez skórę głowy. Można ją znaleźć w drożdżach piwnych, grzybach, roślinach strączkowych, jarmużu, migdałach, pomidorach i kiełkujących nasionach;
  • Witamina B12 – stymuluje odnowę mieszków włosowych. Można ją znaleźć w mięsie, podrobach, rybach, drobiu i spirulinie.

Z nadmiernym wypadaniem włosów może też mieć związek niedobór witaminy D – powszechny w naszej szerokości geograficznej. W komórkach mieszka włosowego znajdują się receptory dla witaminy D – są to miejsca, gdzie jest ona wiązana, oddziałując na prawidłowy przebieg cyklu wzrostu włosa. Witaminę D można znaleźć w oleju z wątroby dorsza, tłustych rybach, podrobach, jajach i produktach mlecznych, ale w małych ilościach, dlatego wskazana jest jej suplementacja – według zaleceń kobiety w okresie laktacji  powinny spożywać 2000 jm/dobę.

Dieta na stres

Pierwsze miesiące po porodzie są zwykle trudnym okresem dla młodej mamy związanym z lękiem o dziecko, nową rolą, w jakiej musi się odnaleźć, chronicznym niewyspaniem, nowymi obowiązkami,  problemami z karmieniem, zmęczeniem. Nierzadko pojawia się też stres wywołany brakiem akceptacji swojego wyglądu i zmianami, jakie zaszły w ciele po ciąży – zwłaszcza gdy problemem jest powrót do dawnej sylwetki, skóra na brzuchu jest luźna i pomarszczona, a włosy wypadają garściami. Stres nasila produkcję prolaktyny, która ma wpływ na wypadanie włosów – jej poziom i tak zwiększa się już podczas laktacji, dochodzi więc do powstania błędnego koła. Dlatego w tym czasie tak ważna jest dbałość młodej mamy o dobre samopoczucie i unikanie stresów. Warto też wzbogacić dietę o produkty bogate w magnez (np. migdały, kakao, banany, otręby), który wpływa pozytywnie na pracę układu nerwowego (podobnie jak witaminy z grupy B), zapobiega skurczom mięśni (częstym po porodzie) i jednocześnie wzmacnia włosy. 

Jeśli pomimo stosowania zdrowej, zbilansowanej diety nadal obserwujesz znaczną utratę włosów, wskazana jest wizyta u lekarza. Może on zalecić suplementy diety zawierające odpowiednio zbilansowane składniki odżywcze lub inne terapie dostosowane do leczenia łysienia poporodowego.

Źródła:
1 Pitt et al. Reduced risk of peanut sensitization following exposure through breast-feeding and early peanut introduction. J Allergy Clin Immunol. 2018;141(2):620-625.e1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6709511/
https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01291607/document
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30547302
https://eurekasante.vidal.fr/maladies/peau-cheveux-ongles/chute-cheveux-alopecie.htmlpb=complements-alimentaires

Wypadanie włosów po porodzie jest powszechnym problemem związanym z zachodzącymi wtedy zmianami hormonalnymi. Łysienie tego typu ma charakter telogenowy i jest w pełni odwracalne. Dieta sprzyjająca zdrowiu włosów może pomóc w ograniczeniu tego zjawiska.

HUB_CONTENT_DHSC_CONTENT_15_What_diet_to_adopt_after_delivery.jpg