getGeoIPCountryCode = SiteAppCode = PL Test : 'PL/'

OK

OKCancel

Thank you

Close
mediacachable:1

Dieta antystresowa, czyli, co jeść, żeby się nie stresować?

Dieta antystresowa, czyli, co jeść, żeby się nie stresować?
  • favoris

Długotrwały stres w życiu codziennym systematycznie pogarsza nie tylko nasze ogólne samopoczucie, ale też wygląd, zwiększając skłonności do niedoskonałości czy szybkiego starzenia się skóry. Odczuwając silny stres, decydujemy się najczęściej na przyjmowanie odpowiednich leków lub suplementów, zapominając całkowicie o tym, że w tym przypadku bardzo duże znaczenie ma również stosowana przez nas dieta. Jak zatem powinna wyglądać dieta antystresowa? Podpowiadamy, co pomoże na uspokojenie nerwów!

Jak wzmocnić układ nerwowy? Dieta antystresowa to dobry sposób

Gdy czujemy się rozdrażnieni, zestresowani i apatyczni, to pierwszy znak, że nasz mózg domaga się jedzenia. Bez odpowiedniej dawki glukozy mózg nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo i produkować odpowiedniej ilości serotoniny, czyli neuroprzekaźnika, który jest zlokalizowany w każdej komórce naszego układu nerwowego. A to właśnie serotonina odpowiada za poziom stresu i zmęczenia w naszym organizmie, a także ogólny nastrój. Dlatego podczas nerwowych dni, należy szczególnie zadbać o dostarczanie organizmowi tych produktów, które pozwolą uzupełnić braki serotoniny i wzmocnić układ nerwowy. A w tym przypadku niezastąpiona jest odpowiednio skomponowana dieta na stres.

Dieta na stres i nerwy - produkty bogate w magnez i nie tylko!

Dieta antystresowa lub dieta przy nerwicy powinna opierać się na produktach bogatych w kilka podstawowych składników:

* witaminy z grupy B - szukać ich powinniśmy w drożdżach produktach zbożowych, rybach, warzywach zielonych, podrobach, kiełkach, pestkach słonecznika, kapuście czy drobiu. Witaminy na stres z tej grupy doskonale wzmacniają system nerwowy, dodają energii, zapobiegają depresji, łagodzą stany lękowe i wyciszają. Istotne jest też to, że witamina B6 uczestniczy w syntezie serotoniny,

* wapń - jego największa zawartość jest w produktach mlecznych i jego przetworach, a także w brokułach, soi, fasoli czy sardynkach. Wpływa on na regulację poziomu stresu oraz hormony żeńskie, od których zależy dobry nastrój u kobiety. Jeżeli w organizmie jest za mało wapnia, komórki nerwowe stają nadwrażliwe i podatne na stres. Pamiętajmy, by przy diecie antystresowej unikać spożywania nadmiaru białka, kofeiny i alkoholu, które zmniejszają wchłanialność tego pierwiastka,

* magnez - znajdziemy go przede wszystkim w produktach zbożowych, orzechach, nasionach czy warzywach zielonych. Jest to pierwiastek, który stabilizuje funkcje całego układu nerwowego oraz pracę naszego mózgu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jest najlepiej przyswajalny dla organizmu w towarzystwie witaminy B6 oraz wapnia,

* flawonoidy - najwięcej jest ich w jabłkach, cytrusach, bananach, winogronach, papryce, ogórku, selerze naciowym, gorzkiej czekoladzie czy cykorii. Chronią one komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Mają też bardzo duży wpływ na ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy,

* węglowodany złożone - znajdziemy je w warzywach, kaszy, makaronach (pszenica durum), ryżu, ziemniakach, pieczywie czy fasoli. Węglowodany złożone uwalniają się stopniowo do krwi, dzięki czemu pozwalają na utrzymanie glukozy na stałym poziomie. Dzięki temu mózg działa sprawnie i jest w stanie produkować odpowiednią ilość serotoniny,

* cynk - szukać go należy w chudym mięsie, owocach morza, drobiu, podrobach, fasoli, pieczywie pełnoziarnistym czy kiełkach pszenicy. Cynk wchodzi w skład każdej komórki w naszym organizmie i jest niezbędny do produkcji wszelkich enzymów i hormonów kontrolujących system nerwowy. Wpływa na pracę mózgu i pomaga radzić sobie ze stresem,

* tryptofan - najwięcej możemy go znaleźć w rybach morskich (przede wszystkim halibut), jajach, awokado, bananach, orzechach ziemnych, mleku, chudym mięsie czy płatkach śniadaniowych. Jest to aminokwas, który pełni ważną funkcję w produkcji dwóch neuroprzekaźników - serotoniny i melatoniny. Pozwala kontrolować stres, wpływa na dobry nastrój i pomaga w zasypianiu.

Zioła na uspokojenie nerwów - czy warto?

Ziołowe herbatki na uspokojenie to idealny sposób na urozmaicenie diety antystresowej - pomagają się wyciszyć i ukoić nerwy. Szczególnie warto sięgnąć po nie rano na dobry początek dnia, jak również wieczorem, by ułatwić sobie zasypianie. W walce z nadmiernym stresem najskuteczniejsza okazuje się melisa oraz rumianek ze względu na zawartość flawonoidów.

Czego unikać przy diecie na stres?

Przy stosowaniu diety antystresowej powinniśmy zrezygnować na jakiś czas ze spożywania czerwonego mięsa i tłustych potraw, które tylko zalegają w żołądku i wywołują znużenie. Potrawy powinny być lekkie i łatwo się trawić. Zdecydowanie należy też ograniczyć picie mocnej kawy, herbaty oraz alkoholu, bowiem bardzo łatwo niszczą one witaminy z grupy B. Niekorzystnie na układ nerwowy mogą też działać słodycze (z wyjątkiem gorzkiej czekolady) - powodują one gwałtowne skoki poziomu glukozy we krwi, co sprzyja złemu samopoczuciu.

Najczęściej czytane

Kolagen naturalny czy kolagen nienaturalny?

Life Style

Kolagen naturalny czy kolagen nienaturalny?

Kolagen naturalny w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny. Głośno o nim w prasie, a na forach internetowych od zachwytów i sprzeciwów aż wrze. Czym jest właściwie ten osławiony kolagen naturalny i jakie jest jego rzeczywiste zastosowanie?

Przeczytaj artykuł

Dieta koktajlowa - to łatwe i skuteczne!

Life Style

Dieta koktajlowa - to łatwe i skuteczne!

Dieta koktajlowa jest zdecydowanym potwierdzeniem tego, że dieta odchudzająca nie musi być nudna, męcząca i całkowicie pozbawiona smaku. Na czym polega dieta koktajlowa i ile można na niej schudnąć? Podpowiadamy, kiedy w szczególności warto się na nią zdecydować!

Przeczytaj artykuł

Czym jest ekstrakt?

Life Style

Czym jest ekstrakt?

Ekstrakt, czyli inaczej wyciąg, powstaje w efekcie procesu ekstrakcji polegającego na wyodrębnieniu danego składnika bądź mieszaniny za pomocą dyfuzji. Ekstrakty mogą pochodzić z różnych źródeł. Wyodrębnia się ekstrakty roślinne, ziołowe, owocowe, warzywne, a nawet drożdżowe. Zastosowanie wyciągów jest bardzo szerokie. Proces ekstrakcji wykorzystuje wiele gałęzi przemysłu: medyczną, farmaceutyczną, kosmetyczną, spożywczą, itp.

Przeczytaj artykuł

Czy można przedawkować magnez?

Life Style

Czy można przedawkować magnez?

Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czy można przedawkować coś, co ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie? Dowiedz się więcej o hipermagnezemii, czyli o przedawkowaniu magnezu!

Przeczytaj artykuł

go to top