OK

OK Cancel

Thank you

Close

Witaminy na włosy - czyli jak poprawić wygląd włosów?

  • favoris

Piękne włosy są naszą ozdobą i oznaką zdrowia. Fryzura wyraża też osobowość, dlatego farbujemy włosy i stylizujemyje, często z użyciem wysokich temperatur i wysuszających środków. Straty próbujemy rekompensować odpowiednią pielęgnacją - producenci kuszą nas nie tylko ładnym opakowaniem, ale też zawartością naturalnych składników, które ostatnio stały się szczególnie modne. Której z nas nie przekona dodatek “płynnego złota z Maroka” albo bogatego w składniki odżywcze masła Shea? Przecież to samo zdrowie - do tego prosto z natury! Jednak kosmetyki zadziałają na nasze włosy jedynie z zewnątrz. A o urodę należy dbać kompleksowo. Nie usuniemy np. problemu wypadających włosów bez dostarczenia im odpowiedniego odżywienia od wewnątrz. Dowiedz się, które witaminy pomogą Ci w walce o piękne włosy i jak włączyć je do swojej diety.

Witaminy na włosy - jak zadbają o wygląd naszej fryzury

Wszystko zaczyna się na poziomie cebulek. Chociaż sama łodyga włosa jest martwa, jego grubość i wytrzymałość zależą od procesów zachodzących w korzeniu. Dlatego działając na pasma na długości, możemy je ochronić przed wpływem czynników zewnętrznych i próbować zniwelować powstałe w łusce ubytki. Jednak dla wyraźnych i trwałych efektów, zwłaszcza w kwestii zagęszczenia i wzmocnienia czupryny, powinniśmy zacząć od podstaw.
W swojej diecie koniecznie zadbaj o prawidłowy poziom witaminy:

  • A - aktywizuje ona podział komórkowy, kwas witaminy A ma bowiem zdolność łączenia się z DNA. Dzięki temu wspomaga ona prawidłowy proces keratynizacji włosa oraz przyspiesza jego wzrost,
  • C - uszczelnia naczynia krwionośne i usprawnia przepływ krwi, co wspomaga docieranie składników odżywczych do cebulek. Bierze też udział w produkcji kolagenu, który odpowiada m.in. za sprężystość i elastyczność włosów,
  • E - poprawia ukrwienie skóry, rozszerzając naczynia krwionośne,dzięki temu do korzenia włosa dociera więcej tlenu i składników odżywczych, reguluje też pracę gruczołów łojowych,
  • D - wpływa na wzrost włosa i przechodzenie przez fazy jego przemiany (anagen, katagen, telogen), reguluje wytwarzanie sebum. Bada się ją pod kątem wpływu na leczenie łysienia,
  • z grupy B - szczególnie:
    - B3 - poprawi objętość włosów
    - B5 - przyspiesza wzrost włosów, zadba też o ich odpowiednie nawilżenie, bierze udział w powstawaniu keratyny,
    - B6 - składnik ważny w syntezie hemoglobiny, wspomaga dotlenienie cebulek i dostarczenie do nich składników odżywczych,
    - B7 - inaczej H albo biotyna, dzięki kumulacji cząsteczek siarki, które dostarcza do macierzy włosa, jest w stanie poprawić wygląd nawet wyjątkowo cienkich pasm, stymuluje też ich wzrost, nie tylko zwalcza łupież i łojotok, ale także zapobiega ich powstawaniu.


Skoro wiemy już m.in. co zrobić, żeby włosy szybciej rosły, sprawdźmy teraz, w jaki sposób tego dokonać.

Jak dbać o włosy - odpowiednia dieta

Przyjrzyj się uważnie swojej diecie, jeżeli Twoja czupryna wyraźnie się przerzedziła albo, choć marzysz o długich włosach, one uparcie nie chcą rosnąć. Wzbogać ją o witaminy na włosy:

  • A - znajduje się głównie w wątróbce, jajach i przetworach mlecznych, a w postaci prowitaminy - w marchwi, czerwonej papryce i pomidorach,
  • C - jedz dużo pomidorów, kapusty, brukselki i owoców czarnej porzeczki,
  • E - występuje m.in. w olejach (np. rzepakowym i z pestek winogron), orzechach, ziarnach, liściach pietruszki czy zielonej papryce,
  • D - zawiera ją głównie mięso, jaja i sery,
  • B - doskonałym ich źródłem są drożdże - ponadto znajdziesz witaminę:
  • B3 - w rybach, orzechach i chudym mięsie,
  • B5 - w mleku, jajach, wątrobie, pieczywie pełnoziarnistym, pomarańczach, bananach, brokułach i roślinach strączkowych,
  • B6 - w produktach mięsnych, orzechach, gruszkach, szpinaku, kapuście, grochu i pieczywie pełnoziarnistym czy siemieniu lnianym,
  • B7 - w nabiale, otrębach, produktach mlecznych, arbuzach, brzoskwiniach, winogronach, kalafiorach, kukurydzy i ciemnym ryżu.

Co jeszcze możesz zrobić dla swoich kosmyków?

Zadbać o nawilżenie skóry głowy, zwłaszcza jeśli ma skłonność do podrażnień. Używaj delikatnego szamponu, np. ultrakojącego Vichy Dercos - bez siarczanów, za to z nawilżającymi gliceryną i pantenolem oraz łagodzącym kompleksem Sensirine. Będzie to również korzystne dla suchych kosmyków - a takie są np. kręcone włosy.
Najważniejsza jest całościowa pielęgnacja, tylko dzięki temu Twoje pasma będą mocne i zdrowe!

Najczęściej czytane

Brak witamin a wypadanie włosów – sprawdź, jak je wzmocnić!

Pielęgnacja włosów

Brak witamin a wypadanie włosów – sprawdź, jak je wzmocnić!

Jaki ma związek brak witamin a wypadanie włosów? Znaczący! Witaminy i minerały są niezbędne, aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował, w tym także, aby nasze włosy wyglądały zdrowo, były gładkie i lśniące. Dowiedz się brak, jakich witamin powoduje wypadanie włosów i jak w związku z tym powinieneś zmienić swoją codzienną dietę!

Przeczytaj artykuł

Łupież u dziecka - czy można stosować szampony dla dorosłych?

Pielęgnacja włosów

Łupież u dziecka - czy można stosować szampony dla dorosłych?

Łupież to bardzo często występujące schorzenie skóry głowy, które wywołane jest działaniem grzyba drożdżopodobnego Pityrosoporum ovale żywiącego się wydzielającym przez ludzką skórę sebum. Z sypiącymi się z głowy białymi płatami zrogowaciałego naskórka zmaga się co trzeci dorosły, jednak ta przypadłość niestety nie omija najmłodszych. Łupież u dzieci to częsty problem, z którym dorośli muszą sobie poradzić!

Przeczytaj artykuł

go to top