POLITYKA COOKIESUWAGA: nasza strona wykorzystuje pliki cookies. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ.

Brak reakcji oznacza akceptację polityki cookies.

Zamknij

Zapisz się do naszego Newslettera

Korzystaj z ekskluzywnych testowań, wiedzy najlepszych dermatologów i bądź na bieżąco!

  • research
  • Points de vente
  • E-sklep
  • newsletter
  • MOJE VICHY

Czy można przedawkować magnez?

Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czy można przedawkować coś, co ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie? Dowiedz się więcej o hipermagnezemii, czyli o przedawkowaniu magnezu!

Znaczenie magnezu w organizmie człowieka

Magnez to jeden z niezbędnych pierwiastków, jaki powinien znaleźć się w naszej diecie. Pełni on wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim wpływa na dobry sen, obniża napięcie stresowe, usprawnia pracę serca, a także zwiększa tzw. pobudliwość nerwowo-mięśniową. Dodatkowo odpowiada za zdrowie paznokci, skóry i włosów. Magnez można znaleźć w pożywieniu, a szczególnie w zielonych warzywach i burakach, a także w mięsie wieprzowym i wołowinie. Są to jednak znikome ilości, zatem zaleca się suplementację magnezem. Wówczas możemy mieć pewność, że jego ilość w naszym organizmie jest taka, jak być powinna.

Dawkowanie magnezu, a przedawkowanie magnezu

Dzienna dawka magnezu dla osoby dorosłej wynosi około 300-400 mg na dobę. Warto zaznaczyć, że osoby z zaburzeniami snu, depresją czy też podejmujące regularną aktywność fizyczną, powinny dostarczać znacznie więcej tego pierwiastka. Czy w tej kwestii należy obawiać się przedawkowania? Nadmierne spożywanie magnezu nie jest szkodliwe, ponieważ nie da się go przedawkować. Jeśli przekroczymy dzienną dawkę tego pierwiastka, jego nadmiar zostanie usunięty z naszego organizmu przez nerki. Problem może pojawić się u osób starszych, których nerki nie są sprawne lub borykają się one z innymi schorzeniami. Wówczas należy ostrożnie przyjmować magnez. Najlepiej, jeśli jego dostarczaną ilość skonfrontujemy z wynikami badań, pokazującymi wskaźnik jego niedoboru. Co istotne, magnez nie jest magazynowany w jednym konkretnym miejscu w naszym organizmie, zatem jego przedawkowanie jest wręcz niemożliwe. Magnez dociera do mięśni szkieletowych, narządów nerwowych, układu hemolimfatycznego, a ponad połowa tego pierwiastka znajduje się w kościach.

Po czym rozpoznać hipermagnezemię, czyli nadmiar magnezu?

Czasem możemy borykać się z hipermagnezemią nie mając na ten temat świadomości. Niewielkie przedawkowanie magnezu przebiega jednak bezobjawowo. Nieprzyjemne objawy i dolegliwości pojawiają się zazwyczaj, gdy nadmiar tego pierwiastka jest znacznie powyżej normy, czyli w granicach 2-3 mmol/l. Wśród najczęstszych i najszybciej odczuwalnych wyróżnia się osłabienie mięśni, obniżenie ciśnienia krwi, spowolnienie akcji serca (bradykardia), a także lekkie zaburzenia świadomości. Wśród objawów przedawkowania magnezu wyróżnia się również zatrzymanie akcji serca i oddechu, jednak są to bardzo rzadkie przypadki.

Jak uniknąć hipermagnezemii?

W celu uniknięcia nieprzyjemnych objawów hipermagnezemii, należy dokonać oceny stanu zdrowia, zanim przystąpimy do przyjmowania magnezu w postaci suplementacji. Niezbędne jest zatem wykonanie podstawowych badań. Nie tylko tych, dotyczących poziomu magnezu w organizmie, aby zdefiniować jego ewentualny niedobór, ale również tych, sprawdzających wydolność nerek. Dopiero wówczas należy zabrać się za suplementację magnezem.
Istotne jest również, aby sięgając po dane tabletki, sprawdzić zawartość magnezu w jednej kapsułce. Warto wybierać suplementy, gdzie dawka magnezu w jednej tabletce zaspokoi jego dzienne zapotrzebowanie. Wiele osób kupuje magnez, ponieważ jest w korzystnej cenie, nie zważając na to, że aby pokryć dziennie zapotrzebowanie na ten pierwiastek należy spożywać czasem nawet aż 4-5 tabletek dziennie! Pamiętaj zatem, aby czytać ulotki, a przed przystąpieniem do suplementacji magnezem, ocenić swój stan zdrowia. Dzięki temu możesz wyrównać niedobór magnezu, a także zapobiec przedawkowaniu tego pierwiastka.

Najczęściej czytane

Pielęgnacja ciała

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie można mówić godzinami. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają ogólną kondycję, wyszczuplają sylwetkę, redukują poziom stresu, dotleniają organizm, czy wspierają walkę z wieloma chorobami, ale, z czego niewielu zdaje sobie sprawę, mają duże znaczenie dla naszej skóry. Chcesz przekonać się, że aktywność fizyczna ma wpływ na wygląd skóry?

Przeczytaj artykuł

go to top