getGeoIPCountryCode = SiteAppCode = PL Test : 'PL/'

OK

OKCancel

Thank you

Close

Poranny jogging sposobem na lepsze samopoczucie

Poranny jogging sposobem na lepsze samopoczucie
  • favoris

Na pewno każdy z nas się z tym spotkał — w parku, w lesie, na ulicy — w centrum metropolii czy w mniejszej miejscowości. Truchtający przedstawiciele obu płci, różnych grup wiekowych, nierzadko ze słuchawkami na uszach. Niestraszne im letnie upały czy zimowe mrozy. Jak oni to robią? Całkiem zwyczajnie — wystarczą tylko niekrępujące ruchów ubranie, wygodne buty i odrobina motywacji. To właśnie jogging — doskonały sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów, poprawę kondycji, a także… na dodanie sobie energii na cały dzień — pod warunkiem, że truchtać będziemy rano. Poznaj zalety porannego joggingu!

Jogging a bieganie — na czym polega różnica

Wiele osób traktuje jogging i bieganie jako tożsame czynności — w rzeczywistości są tylko podobne. Podstawową różnicą jest tempo poruszania się. Jogging polega na niespiesznym truchcie, zwykle ok. 6-6,5 km/h, podczas gdy biegacze nie dość, że preferują znacznie szybsze tempo, dodatkowo stawiają przed sobą coraz to nowsze wyzwania, biją własne rekordy, często też startują w zawodach. Tempo biegu to zwykle ponad 10 km/h. Dlatego też jogging, w przeciwieństwie do biegania, może uprawiać praktycznie każdy. Drugą różnicą jest długość treningu — trucht jest znacznie spokojniejszy, ale przez to bardziej rozciągnięty w czasie.

Poranny jogging - efekty

Wiemy już, że jogging może uprawiać praktycznie każdy, ale dlaczego warto to robić, zwłaszcza rano? Poranny jogging pomoże nam:

  • zgubić zbędne kilogramy (spalamy od 400 do aż 700 kcal na godzinę!),
  • wymodelować sylwetkę — podczas takiego treningu uruchamiamy wszystkie partie mięśni — przede wszystkim nóg i pośladków, ale też brzucha, rąk i pleców,
  • wesprzeć treningi siłowe,
  • dotlenić organizm,
  • poprawić sobie nastrój — już po 30 min joggingu zaczynają się uwalniać endorfiny, a po ok. godzinie może nas dopaść ich ogromny zastrzyk — tzw. „euforia biegacza”,
  • przyspieszyć metabolizm,
  • zwiększyć wydolność organizmu,
  • poprawić odporność,
  • poprawić wygląd skóry i zwalczyć problem wypadających włosów.


Jogging dla początkujących — od czego zacząć?

Czego, poza celem i motywacją, będziesz potrzebować? Przede wszystkim:
* dobrych butów. Powinny być o rozmiar większe od tych, które nosisz na co dzień. Nie musisz od razu wybierać najdroższego modelu, ale dobrze byłoby udać się do sklepu specjalistycznego — wykwalifikowany pracownik pomoże Ci wybrać model,
* wygodnego stroju — powinien być lekki i posiadać system odprowadzający pot — ochroni Cię to zarówno przed wychłodzeniem, jak i przegrzaniem. Panie powinny również zakupić specjalny, sportowy biustonosz,
* zegarek — na początek wystarczy zwykły, ale jeśli masz już taki ze stoperem — też może się przydać,
* jeżeli zamierzasz biegać latem, powinieneś zaopatrzyć się też w kosmetyk chroniący skórę przed słońcem, np. Vichy Ideal Soleil z filtrem SPF 30. Zapobiegnie to poparzeniom słonecznym, przebarwieniom, szybszemu starzeniu się skóry i powstawaniu zmarszczek,
* gumkę lub spinkę do włosów.

Na odzież termiczną i urządzenia mierzące tętno czy przebytą odległość przyjdzie jeszcze czas. Nie warto też wyznaczać sobie na początek zbyt ambitnych celów — to może zniechęcić już na wstępie. Chcesz stosować jogging na odchudzanie? Dobrze wiesz, że nie od razu Rzym zbudowano — stopniowe wydłużanie treningów albo zwiększanie ich częstotliwości da znacznie lepsze rezultaty niż kilka godzin truchtu dziennie, ale przez... dwa tygodnie. Dla poprawienia rezultatów w późniejszym czasie możesz też zacząć wprowadzać interwały, czyli na zmianę przyspieszać i zwalniać tempo, np. co kilometr — pamiętaj tylko, że jogging kończy się na 9 km/h. Do tego celu będziesz potrzebować urządzenia do mierzenia prędkości — ewentualnie aplikacji na telefon.

Boisz się kontuzji? Nie chcesz wykonywać obciążających ćwiczeń? W takim razie wypróbuj slow jogging stworzony przez prof. Tanakę z Japonii. Polega on na truchtaniu w tempie poniżej 6 km/h, w dostosowanym indywidualnie tempie, tzw. „niko niko” - czyli „z uśmiechem”. Jak je ustalić? Jeżeli w ruchu wciąż jesteś w stanie uśmiechać się i rozmawiać bez zadyszki — właśnie je znalazłeś! Ta spokojna dyscyplina pomoże Ci poprawić nie tylko kondycję fizyczną, ale też umysłową!

Zalet porannego joggingu jest całe mnóstwo - zarówno dla ciała, jak i dla ducha. Może warto zatem wstać te pół godziny wcześniej? Efekty na pewno będą tego warte!

Rekomendowane produkty

  • Ochronne mleczko SPF 30, VICHY, IDEAL SOLEIL
  • Najczęściej czytane

    Kolagen naturalny czy kolagen nienaturalny?

    Life Style

    Kolagen naturalny czy kolagen nienaturalny?

    Kolagen naturalny w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny. Głośno o nim w prasie, a na forach internetowych od zachwytów i sprzeciwów aż wrze. Czym jest właściwie ten osławiony kolagen naturalny i jakie jest jego rzeczywiste zastosowanie?

    Przeczytaj artykuł

    Dieta koktajlowa - to łatwe i skuteczne!

    Life Style

    Dieta koktajlowa - to łatwe i skuteczne!

    Dieta koktajlowa jest zdecydowanym potwierdzeniem tego, że dieta odchudzająca nie musi być nudna, męcząca i całkowicie pozbawiona smaku. Na czym polega dieta koktajlowa i ile można na niej schudnąć? Podpowiadamy, kiedy w szczególności warto się na nią zdecydować!

    Przeczytaj artykuł

    Czym jest ekstrakt?

    Life Style

    Czym jest ekstrakt?

    Ekstrakt, czyli inaczej wyciąg, powstaje w efekcie procesu ekstrakcji polegającego na wyodrębnieniu danego składnika bądź mieszaniny za pomocą dyfuzji. Ekstrakty mogą pochodzić z różnych źródeł. Wyodrębnia się ekstrakty roślinne, ziołowe, owocowe, warzywne, a nawet drożdżowe. Zastosowanie wyciągów jest bardzo szerokie. Proces ekstrakcji wykorzystuje wiele gałęzi przemysłu: medyczną, farmaceutyczną, kosmetyczną, spożywczą, itp.

    Przeczytaj artykuł

    Czy można przedawkować magnez?

    Life Style

    Czy można przedawkować magnez?

    Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czy można przedawkować coś, co ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie? Dowiedz się więcej o hipermagnezemii, czyli o przedawkowaniu magnezu!

    Przeczytaj artykuł

    go to top